7 اشتباه که هر مهندس صدایی باید از آن دوری کند

در این مقاله میخواهیم به اشتباهات رایج در میکس و مسترینگ به صورت کامل بپردازیم و بگوییم که به چه نکاتی باید در پروسه میکس و مسترینگ توجه ویژه ای داشته باشید. فرایند میکس هم هنر است هم علم ،اما با سال ها تجربه می توان خیلی چیزها آموخت.شانس با شماست! ما با این نکته ها و ترفند ها سال ها تجربه را در اختیار شما خواهیم گذاشت.

در ادامه به عناوین زیر خواهیم پرداخت.

  • مسترینگ مرحله نهایی است
  • وقتی خسته هستید میکس نکنید
  • همه کارها را همزمان انجام ندهید
  • تست A/B را به هیچ عنوان فراموش نکنید
  • میکس نهایی خود را با هدفون امتحان نکنید
  • به افکت‌های صوتی نیز اهمیت خاصی بدهید
  • استفاده نکردن از آنالیزر شاید به ضررتان باشد

 

میکس خود را با هدفون امتحان نکنید

قبل از آنکه بخواهیم به اشتباهات رایج در میکس و مسترینگ بپردازیم باید بگوییم که البته که شما باید میکس خود را با هدفون امتحان کنید،چرا که افراد زیادی برای شنیدن محصول نهایی شما از هدفون استفاده می کنند،اما نکته اینجاست،هدف نهایی محصول شما این است که بدون در نظر گرفتن دستگاهی که در آن پخش می شود یک صدای فوق العاده خروجی داشته باشد.پس اگر تنها با هدفون میکس خود را امتحان کنید نمی دانید روی دستگاه های Hi- Fi یا Bluetooth Speaker چه صدایی خروجی خواهید داشت.موارد زیادی پیش می آید که شما مجبور می شوید برای مانیتورینگ از هدفون استفاده کنید،

 

یک مثال ساده در اشتباهات رایج در میکس و مسترینگ

به طور مثال نمی خواهید همسایه ها آزرده خاطر شوند یا کودکانتان از خواب بیدار شوند.اما تنها زمانی دقیقاً متوجه کارکتر صدای محصول نهایی خود می شوید که حد اقل آن را روی یک مانیتورینگ صدای استودیو حرفه ای امتحان کرده باشید.قطعاً هدفون های بسیار با کیفیت و حرفه ای برای امتحان کردن میکس شما در دسترس است، اما اگر از بلندگو های استدیویی استفاده نکنید ممکن است متوجه بعضی موارد نشوید.

تاثیر هدفون در اشتباهات رایج در میکس و مسترینگ

مستر کردن جایی است که شما هیجان را اضافه می کنید.

 

فراموش نکنید ،مستر کردن مرحله ی نهایی است

یکی از اشتباهات رایج در میکس و مسترینگ این است که :

بعضی ها بیش از حد روی میکس تمرکز می کنند،Master Fader تا جایی اضافه می شود که دیگر از حد خواهد گذشت و صدا بسیار بلند و زننده می شود.در واقع Master Fader ازصفر هم نباید بالا تر برود.از آن به عنوان یک مبنا استفاده کنید و اگر به میکس احساس خوبی ندارید، تلاش کنید Channel ها را در میکس کمی پایین بیاورید.هدف از میکس این است که تمام Channel ها تقریباً در یک حد نسبی و متعادل باشند نه اینکه از حد اکثر توان سیگنال ها استفاده کنید و بیش از حد کار کنید.این کار را بعداً وقتی که مستر می کنید ،می توانید انجام دهید. از Master Buss Compression کمی می توانید در میکس استفاده کنید اما به خاطر داشته باشید بعداً در مستر از کمپرسورها ، اکولایزرها و  لیمیترها استفاده خواهید کرد.

 

در ادامه بخوانید : بهترین پلاگین‌های میکس و مسترینگ

 

باید بدانید

در اشتباهات رایج در میکس و مسترینگ بهتر است :

بیش از حد درگیر کانال نهایی مسترینگ در میکسر نشوید.وقتی که در نهایت کار مستر به پایان رسید، ممکن است فکر کنید محصول میکس شما صدای آنچنان بلندی ندارد و از کیفیت خوبی برخوردار نیست، اما این یعنی کارتان را درست انجام داده اید.

 

تاثیر ایزوتوپ در اشتباهات رایج در میکس و مسترینگ

 

در ادامه بخوانید : بهترین سیستم عامل برای آهنگسازی

 

وقتی خسته هستید میکس نکنید

یکی از خاطراتی که هیچ وقت فراموش نخواهم کرد را میخواهم با شما به اشتراک بگذارم.

اولین باری که در یک استودیو درست و حسابی میکس کردم است.در پایان یک روز کاری بلند و خسته کننده قانع شده بودم که میکس من افتضاح از آب درآمده اما نمی توانستم دلیل آن را بگویم.یک مهندس صدای با تجربه به من نصیحت کرد که به خانه بروم و فردا با یک جفت گوش سرحال برگردم.من هم همین کار را انجام دادم و وقتی روز بعد میکس رو باز کردم هیچ مشکلی به نظرم نرسید.

این نکته به این دلیل رخ داد که هزاران بار پشت سر هم به یک قطعه گوش داده بودم نمی توانستم خوب فکر کنم و تصمیم بگیرم.این موضوع در رابطه با اشتباهات رایج در میکس و مسترینگ  بسیار جدی است و حتی برای آهنگسازان با تجربه هم اتفاق می افتد.پس اگر نمی توانید خوب فکر کنید و درست تصمیم بگیرید،استراحت کنید.

 

یکی از اشتباهات در میکس و مسترینگ خستگی است

 

گروه بندی Channel ها یک راه خوب برای کنترل میکس هاست.

 

در ادامه بخوانید : یک چک لیست اصولی برای میکس و مسترینگ

 

سعی نکنید همه کارها را با هم انجام دهید

این مورد هم از مواردی بود که هنگام کار در یک استودیو تبلیغاتی یاد گرفتم.

احتمالاً شما هم وقتی روی یک Track کار می کنید یک میکس شلوغ دارید.تقریباً غیر ممکن است که اینطور نباشد.معمولاً هم تا پایان محصول نهایی به همین شکل کار را ادامه خواهید داد، راه بهتری هم وجود دارد.به جای این کار می توانیم از همان اصول های اولیه استفاده کنیم.بجز درام همه چیز را صامت کنید.فقط درام را بالانس کنید، حالا بیس را اضافه کنید.

به تدریج ساز های دیگر را اضافه کنید و هر بار یکی از آنها را بالانس کنید.اگر امکان گروه بندی Channel ها برای شما فراهم است، این کار می تواند بسیار مفید باشد. می‌توانید یک درام کیت یا بک وکال ایجاد کنید که می توان آنها را به عنوان Sub Mixed استفاده کرد و پس از آن هر کدام از آنها را توسط یک Group Fader در یک گروه و با یکدیگر بالا و پایین کنید.این یک راه بسیار عالی برای کنترل یک میکس بسیار بزرگ است.

 

در ادامه دانلود کنید : دانلود افکت آهنگسازی

 

اشتباهات در میکس و مسترینگ ( Group Channel )

 

نادیده گرفتن آنالیزورها می تواند به ضررتان باشد

یکی از اشتباهات رایج در میکس و مسترینگ این است که Audio Analyser ها می توانند یک تصویر دقیق از آنچه اتفاق می افتد به شما بدهند.بعضی از این نرم افزار ها مانند Blue Cat’s و FreqAnayst رایگان هستند.

 

در ادامه دانلود کنید : دانلود پلاگین Blue Cats

 

دانلود پلاگین blue Cat

 

عوامل زیادی رنگ و شکل صدا را از زمانی که در هارد دیسک شما اجرا می شود تا زمانی که به گوش شما می رسد تغییر می دهند.کیفیت کابل‌های صدای شما،موقعیت قرار گرفتن مانیتورهای صدای شما، ممکن است اکولایزر شما کلید های مختلفی داشته باشد که آنها هم در این امر تأثیر گذار خواهند بود و … .این یعنی آنچه که شما می شنوید دقیقاً همان چیزی نیست که در سیگنال ها اتفاق می افتد.برای اینکه این چیزها را بهتر درک کنید می توانید یک Audio Analysis به عنوان یک Insert Effect به Master Buss  متصل کنید.این کار شما به هیچ وجه در صدا تغییری ایجاد نخواهد کرد اما می تواند یک تصویر ذهنی از اینکه واقعاً چه چیزی در اطرافتان اتفاق می افتد (قبل از رسیدن صدا به گوش شما ) به شما بدهد و در واقع یک نوع بازخورد محسوب می شود.

 

یک مثال ساده

به عنوان مثال می تواند به شما نشان دهد نحوه ی قرار گرفتن اسپیکر ها ست که صدای بیس را تحت تأثیر قرار داده و آنچه شما می شنوید در واقع مصنوعی است،همچنین می تواند برخی مشکلات در مراحل مختلف را شناسایی کند.بعداً متوجه می شوید واقعاً کار درستی انجام دادید که از آن استفاده کردید.

 

در ادامه بخوانید : 5 نکته برای تبدیل شدن به یک آهنگساز خلاق و موثر

 

تست A/B را فراموش نکنید

این همیشه یک ایده ی خوب است که یک Track که به سبک خاصی به طور مثال تبلیغاتی است داشته باشید که شبیه به نوع صدایی باشد که می خواهید کار کنید.اگر بجز کل میکس، گاهی اوقات به آن Track مراجعه کنید زیاد از هدف خود دور نخواهید شد و همیشه یک استاندارد برای کارهای خود خواهید داشت.این کار ممکن است در ساده ترین شکل به شما کمک کند، به طور مثال متوجه شوید که از Stereo Width بیش از حد استفاده کرده اید.داشتن یک استاندارد همیشه راهنمای خوبی است.

تست A/B را فراموش نکنید

 

Send Effect را در نظر بگیرید

Send Effect ها در واقع اثراتی از گذشته ها هستند و در گذشته از آنها به وفور استفاده می شد، زمانی که برای همه چیز باید از Hardware Outboard Effect استفاده می کردید.اما اگر هر Track به ریورب حرفه ای احتیاج داشت شما نمی توانستید 30 یا40 Reverb Unit خریداری کنید و همچنین هر Reverb Unit فقط یک بار تنظیم می شد. البته امروزه شما می توانید بی نهایت پلاگین اضافه کنید و این دیگر یک مشکل محسوب نمی شود.اما یک مزیت Send Effect  مخصوصاً در مورد ریورب این است که امکان داشتن یک صدای باکیفیت را برای شما فراهم می کند. در نظر بگیرید که 10 یا 12 Channel را به صورت Reverb Send ارسال کنید.

 

نکته قابل توجه

در این حالت هر Track مقدار مشخصی از ریورب خواهد داشت. اما آن ریورب برای هر Track استایل و کارکتر و رنگ و شکل خاص و جداگانه ای خواهد داشت.این کار باعث می شود تا از ایجاد ریورب‌های مختلف روی یک Track جلوگیری شود که در غیر این صورت از کیفیت صدا کاسته خواهد شد.

 

در ادامه بخوانید : 8 روش افزایش سرعت کامپیوتر برای آهنگسازی

 

میکسر صوتی

 

در ادامه مشاهده نمایید : مصاحبه اختصاصی با تنها شاگرد ایرانی آل اشمیت بهترین مهندس صدای جهان

 

منبع : بیتستان مرجع : آموزش موسیقی ، مقالات تحلیلی موسیقی

امتیاز دهی به این مقاله
  • امتیاز داده شده به این مطلب
Overall
4.7

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *