8 نکته در مورد تنظیم و میکس گیتار الکتریک و آکوستیک

ما در این مقاله 8 نکته برای انتخاب کرده ایم که به شما توصیه می‌کنیم در تنظیم و میکس پارت‌های گیتار الکتریک و آکوستیک خود از آن استفاده کنید. ممکن است برخی از این موارد برای شما آشنا باشند اما ممکن است نسبت به دیگر موارد آشنایی کافی نداشته باشید.

 

این روزها بیشتر ترک‌های گیتار، الکتریک یا آکوستیک، یا با میکروفون یا به صورت مستقیم برداشت و وارد نرم‌افزارهای میزبان شده‌اند. در اکثر موارد این صدا خام است و نیاز به پردازش بیشتری دارد، تا ترک‌ها بهتر در قالب میکس قرار بگیرند و بیشتر گسترش یابند و به صدای کلی بیفزایند تا بتوانند قدرت بیشتری به تنظیم اضافه کنند. برای میکس گیتار آکوستیک و الکتریک کمبود تکنیک‌ها برای‌ اعمال تغییرات وجود ندارد، در ادامه برای ساختن پارت‌های گیتار مواردی را به شما پیشنهاد می‌کنیم تا از آن‌ها استفاده کنید، برخی از آن‌ها در میکس گیتار آکوستیک و الکتریک ممکن است مشخص باشند و برخی از آنها کمتر واضح باشند اما در نهایت همه این‌ها می‌تواند به آنچه به طور جامع برای یک برداشت صدای اصولی گیتار نیاز داریم به ما کمک کند.

 

1. Doubling و Wide Panning در گیتار یک تکنیک متداول است.

Doubling یکی از متداولترین تکنیک‌ها در میکس‌های مدرن است که روی ترک‌های گیتار اعمال می‌شود. یکی از روش‌هایی که از گذشته تا کنون برای Doubling پارت‌های گیتارهای الکتریک و آکوستیک استفاده می‌شود‌، این است که Doubled Track ها را Wide Pann کنید. و آن‌ها را Hard Left و Hard Right کنید‌‌ (تقریباً). این کار دو جنبه مثبت دارد. مزیت اول این است که باعث می‌شود یک Stereo Soundstage وسیع و بالانس داشته باشید، حتی اگر فقط یک پارت گیتار داشته باشید که ریتم نوازی می‌کند، مزیت دوم این است که برای کار در میکس فضا ایجاد می‌کند تا بتوانید با دیگر پارت‌های اصلی تنظیم مانند درام ، بیس و وکال به راحتی کار کنید.

 

میکس گیتار آکوستیک و الکتریک

 

و اگر برای برداشت پارت از چند میکروفون استفاده کرده‌اید (Multi – Miked) که می‌تواند دور یا نزدیک باشد، هر دو آن‌ها می‌تواند Double و Wide Pann شوند. یا می‌توانند مخالف یکدیگر Pann شوند، که در این تکنیک، ترک Closed – Mike گزینه ‌ اصلی است و ترک Distant Miked پارت Double شده را گسترش می‌دهد، حتی اگر اینگونه به نظر بیاید که Closed Mike یک بخش میکس را اشغال می‌کند بخش دیگر میکس برای Distant Mike کاملاً آزاد است و این دو یکدیگر را تکمیل می‌کنند.

 

2. پارت Clean و Dirty را با هم ترکیب کنید.

استفاده از یک برداشت Clean با استفاده از DI در گیتار الکتریک و اضافه کردن Amplifire و Distortion در ادامه آن با استفاده از Amp Sim Plug – in یک تکنیک متداول است. مخصوصاً در پروژه‌هایی که در استودیو‌های کوچک انجام می‌شود. اما دلیلی ندارد که از هر دو ورژن استفاده نکنید. هم می‌توانید از Clean استفاده کنید هم از Dirty. استفاده از دو نسخه در ترک و ترکیب کردن ورژن Clean و ورژن Dirty  می‌تواند کمی لهجه به صدای شما اضافه کند، مخصوصاً به آکورد‌های بزرگ و Distort شده ، که در این حالت Attack سیگنال Clean می‌تواند به نت‌های موجود در آکورد کمک کند، تا همراه با صدای Distort شده که یک صدای بزرگ و خشن ایجاد می‌کند، به وضوح شنیده شوند.

 

میکس گیتار الکتریک و آکوستیک

 

3. از دو آمپلی فایر استفاده کنید.

اجرای یک Double Guitar با استفاده از آمپلی فایر‌های مختلف می‌تواند به صورت دقیق‌تر‌ در تشخیص ترک‌ها نسبت به  EQ  های مختلف کمک کند.

وقتی یک پارت گیتار الکتریک Double شود، جدا از اینکه می‌توان با استفاده از Delay و Panning آن‌ها را با یکدیگر متمایز ساخت، این پارت‌ها را می‌توان با استفاده از تونالیتی‌های مختلف به میزان بیشتری از یکدیگر تمایز داد. البته، استفاده از EQ یک روش برای بدست آوردن این نتیجه است. می‌توانید از روش دیگری استفاده کنید و پارت گیتار الکتریک را با استفاده از آمپلی فایر‌های مختلف Double کنید.

 

میکس گیتار

امروزه این کار بسیار آسان است و این کار را می‌توانید با استفاده از DI Track ها و پلاگین‌های Virtual Amp انجام دهید، که می‌تواند یک روش بسیار مناسب برای این کار باشد. آمپلی فایر‌های مختلف (مجازی یا واقعی) نه تنها می توانند در تن صدا تنوع ایجاد کنند، بلکه می‌توانند درجات مختلف Overdrive هم اضافه کنند، این تفاوت در تن صدا می‌تواند بسیار پیچیده باشد، و با تشکر از Comb Filter Response که از اسپیکر‌ها و جایگاه‌های مختلف میکروفون دریافت می‌کنید.

 

4. برای شفافیت بیشتر از پایین‌ها بگذرید

وقتی صحبت از ریتم‌نوازی در گیتار آکوستیک می‌شود. مخصوصاً زمانی که پارت‌ها را برای غلظت بیشتر Double می‌کنید – هم می‌توانید به حفظ شفافیت بیشتر کمک کنید تا گیتار در میکس خود را بهتر نشان دهد و همچنین مزاحم ادوات دیگری که ریتم‌نوازی می‌کنند، یا وکال، نشود و همچنین پایین‌ها تقلیل پیدا نکنند. البته این تکنیک کاملاً شناخته شده است، اما می‌توانیم در اینجا، مزیت‌های آن را دوباره یادآوری کنیم. یک برش گسترده (یا Shelf یا HP Filter) پایین 200 هرتز می‌تواند باعث شود صدای گیتار‌های آکوستیک، وقتی که جداگانه شنیده شود،‌ کمتر جلوه کند، اما در قالب یک تنظیم شلوغ، فضا را برای پارت‌های دیگر باز می‌کند، و گیتار اکوستیک را تقریباً به یک ساز کوبه‌ای تبدیل می‌کند، که می‌تواند با استفاده از آکورد‌ها و ریتم‌ها، بدون اینکه مقداری برای گوش زننده باشد و دیگر المنت‌ها را دچار اشکال کند، در تنظیم حضور داشته باشد.

 

گیتار نوازی آکوستیک

 

5. Nashville Tuning را امتحان کنید

وقتی Double می‌کنید، یک روش دیگر برای حفظ شفافیت در یک پارت گیتار آکوستیک استفاده از Nahsvile Tuning برای پارتی که Double شده است. Nashvile Tuning یعنی استفاده از سبکی که در آن گیتار شما مثل یه گیتار 12 سیمی کوک می‌شود – در واقع با این روش گیتار شما تقریبا یک اکتاو بالاتر کوک می‌شود.  که به این ترتیب، تصور می‌شود شما برای پارت، از یک گیتار 12 سیمی استفاده کرده‌اید، که البته این کار دو مزیت دارد. از آنجایی که عملاً دو اجرا مختلف محسوب می‌شود، می‌توان در ریتم تنوع ایجاد کرد. در حالیکه پارت یک گیتار 12 سیمی صدای ضخیم‌تری دارد، اگر بتوانید جداگانه صدای نرمال و صدایی که یک اکتاو بالاتر رفته است را Pan کنید، می‌تواند همان ضخامت را در صدا ایجاد کند. اما باز کردن آن از لحاظ Image فضای بیشتری را برای دیگر المنت‌ها در تنظیم به وجود می آورد.

 

نوازنده گیتار الکتریک

 

6. EQ های خود را تکمیل کنید

معمولاً در یک تنظیم شلوغ، پارت‌های مختلف گیتار الکتریک وجود دارد و متأسفانه ممکن است ایده ‌موسیقایی این پارت‌ها در میان آن همه در‌هم ریختگی به نظر نرسد البته می‌توانید برخی از این پارت‌ها را کمی بیشتر مشخص کنید تا شنونده بتواند آن‌ها را از میان دیگر پارت‌ها تشخیص دهد، مخصوصاً اگر در حالت تکرار شنیده شود، حتی در حالی که نقش خود را در تراکم و قدرت تنظیم ایفا می‌کند. یک روش سنتی برای انجام این کار این است که EQ تکمیلی را به پارت‌های مختلف اضافه کنید.

 

یک مثال ساده

به عنوان مثال، اگر یک گیتار الکتریک در محدوده 3000 هرتز Boost شده،‌ و در محدوده 800 هرتز یک مقدار Dip شده، برای اینکه میکس گیتار آکوستیک و الکتریک کمی بهتر جلوه کند، یک پارت دیگر می‌توانید به آن اضافه کنید که در محدوده 3000 هرتز مقداری Cut شود و در محدوده 800 کمی Boost شود تا صدای کامل‌تر و گرم‌تری داشته باشد. استفاده از فرکانس های تکمیلی و Boost و Cut به هر پارت کمک می‌کند تا جایگاه خود را در کل تنظیم پیدا کنند(از لحاظ طیف فرکانس‌ها)

 

اکولایزر گیتار

 

اگر این کار را درست انجام دهید. اگر فرکانس‌هایی که انتخاب شده‌اند ، علاوه بر پارت‌های تکمیلی که انتخاب شده‌اند، متناسب صدا یا سبک هر پارت گیتار باشند – این روش می‌تواند به شما کمک کند یک میکس بسیار بی‌نظیر با ترکیبی از قدرت و جزئیات بوجود بیاورید.

 

7. کمی Mod Depth به آن اضافه کنید

از آنجایی که بسیاری از برداشت‌های گیتار Dry هستند، اضافه کردن مقداری افکت Mod Delay می‌تواند به آن کمک کند و به Depth آن اضافه کند. البته Doubling به صورت زنده و به شکل طبیعی آن این کار را انجام می‌دهد. با تشکر از اجرای واقعی انسان‌ها که تنوع و نقص‌هایی هم دارد. اما به هر حال اگر هم به صورت الکترونیکی ترک‌ها را Doube کرده باشید، افزودن‌ مقداری Modulation روی Doubling Delay  اصلی می‌تواند یک Doubling ساده را به یک پارت Chorused تبدیل  کند که می‌تواند کمی از Dry بودن آن بکاهد. همچنین شما می‌توانید ورژن اصلی و همچنین ورژن Mod Delay یا Chorused شده را Wide – Pan کنید در حالی که به بخش اصلی پارت اولویت می‌دهید و بخش دیگر میکس را با یک ورژن پردازش شده پر می‌کنید.

 

Mod Depth

 

8. به جایگذاری صدا در میکس توجه کنید

در حالی که شما به Panning و Width و Imaging پارت‌های مختلف گیتار در میکس فکر می‌کنید، بخش جلو و عقب این موضوع را هم فراموش نکنید. بهترین روشی که در آن گیتار‌های مختلف می‌توانند جایگاه خود را در یک میکس یا تنظیم شلوغ و متراکم پیدا کنند استفاده از Delay و Reverbe است که به واسطه آن پارت‌های مختلف در جلو ، عقب، و مرکز Soundstage مجازی قرار می‌گیرند. اگر کمی Reverbe یا Early که انعکاس اتاق کوچک باشند و استفاده مناسب از Delay کوتاه‌تر و استفاده از Reverb یا Pre – Delay باعث می‌شود که یک پارت گیتار با ظرافت هرچه تمام تر به عقب هدایت شود و به پشت استیج مجازی برود و قبل از درام و وکال قرار گیرد، در حالی که مقدار کمتری  Delay یا Reverb یا Delay یا Pre – Delay طولانی‌تر می‌تواند آن را به جلو استیج هدایت کند.

تا از لحاظ موسیقایی نقش برجسته‌تری در تنظیم داشته باشد. به عنوان مثال یک پارت گیتار الکتریک یا آکوستیک با ریتم آرام ممکن است نزدیک به جلو استیج قرار داده شود، ممکن است به بِیس چسبیده شود، در حالی که پارت گیتاری که آکورد‌های بزرگ را اجرا می‌کند ممکن است به عقب تر هدایت شود تا بدون اینکه به پارت‌های وکال یا درام آسیبی وارد کند نقش خود را ایفا کند.

 

جایگذاری صدای گیتار

 

این روش پردازش در میکس گیتار آکوستیک و الکتریک قطعاً ظرافت بیشتری در مقایسه با دیگر روش‌هایی که اشاره کردیم داشته است، بنابر این شما نیازمند اسپیکر‌های مناسبی هستید که بتوانید متوجه تأثیر گذاری آن‌ها شوید، اما در هر حال این ظرافت‌ها از تأثیر گذاری بالایی برخوردار است.

 

نتیجه گیری

ترکیب مناسب انواع تونالیتی‌ها با استفاده از انتخاب مناسب Doubling و یک طراحی منطقی Stereo Image  و به کارگیری درست Width در چپ و راست و Depth در جلو و عقب می‌تواند بسیار ظریف باشد اما این تغییرات در یک میکس و تنظیم شلوغ برای پارت‌های گیتار از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند و کوچکترین تغییرات پارت در کل مجموعه تأثیر گذار هستند.

 

در همین رابطه بخوانید :

پنج نکته برای ضبط گیتار

بایدها و نباید‌های میکس در زمان ضبط یا آهنگسازی

7 اشتباه که هر مهندس صدا باید از آن دوری کند

نکاتی در مورد نگهداری سیم گیتار

 

منبع : بیتستان مرجع : آموزش موسیقی ، مقالات تحلیلی موسیقی

امتیاز دهی به این مقاله تحلیلی
  • امتیاز داده شده به این مطلب
Overall
4.9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *