افزایش قدرت CPU در اف ­ال­ استودیو 20

علیرغم اینکه اف ­ال ­استودیو یکی از­ محبوب­‌ترین نرم ­افزار­های میزبان است و امروزه با عرضه نسخه 20 بهتر و محبوب­تر هم شده، اما همچنان می­توانید با استفاده از برخی تغییرات جزئی و برخی تنظیم­‌ها، تجربه بهتری در کار با اف ال استودیو داشته باشید و استفاده بهینه از CPU در اف ال استودیو نمایید.

 

در ادامه با ما همراه باشید … .

 

حتماً برای همه ما اتفاق افتاده است. بیش از 5 یا 6 ساعت روی آهنگ جدید کار می­‌کنیم، همه چیز خوب است و مطابق میل ما پیش می­رود، اما ناگهان ، این همه زحمت با صدای ترق و تروق، صدای گیر کردن آهنگ و صداهای بی­مورد به هدر می‌رود. شما به آن توجه نکرده بودید اما چراغ نمایش عملکرد سی پی یو قرمز شده است. قهر نکنید. برای همه ما اتفاق افتاده است. به همین دلیل است که ما یک لیست از تمام گزینه­‌ها و تغییرات سخت­‌افزاری را برای استفاده بهینه از CPU در اف ال استودیو فراهم آورده‌­ایم­ که توسط آن می­توانید زمانی که در کار با اف ال استودیو 20 با مشکل سی پی یو مواجه شدید به شما کمک کند.

 

 

در ابتدا به بررسی دو تصور غلط در مورد میزان مصرف سی پی یو در هنگام کار با نرم‌­افزارهای میزبان می­پردازیم. اولین تصور غلط زمانی پیش می­آید که این سؤال را مطرح می‌کنید : ” چرا چراغ نمایش عملکرد سی پی یو در اف ال استودیو قرمز شده است اما در تسک منیجر نشان می­دهد که اف ال استودیو تنها از 40 درصد سی پی یو استفاده می­کند؟ ” . جواب سؤال شما بسیار آسان است؛ اف ال استودیو عملاً بار معمولی و واقعی سی پی یو را اندازه­گیری نمی­کند. اندازه­‌گیری آن بر اساس مدت­ زمان مورد نیاز کامپیوتر برای پر کردن بافر صدا تقسیم بر مدت زمان بافر محاسبه می­شود.

 

در ادامه بخوانید : بهترین کامپیوتر برای آهنگسازی

به همین دلیل، وقتی چراغ نمایش عملکرد سی پی یو قرمز می­شود و به صد درصد می­رسد، زمان کمی برای پر شدن مجدد بافر وجود دارد، چرا که بافر مشغول پخش آهنگ است. پس اگر سی پی یو نسبت به زمان اصلی بافر، به زمان بیشتری برای پر کردن بافر احتیاج داشته باشد، بازپخش برای زمان بسیار کوتاهی متوقف می­شود تا بافر بتواند کار رندر را به پایان برساند. این وضعیت عموماً به عنوان Under-Run شناخته می­شود.

 

 

در ادامه بخوانید : بهترین نرم افزار میزبان

 

دومین تصور غلط برای استفاده بهینه از CPU در اف ال استودیو زمانی است که شما می‌خواهید به بهترین شکل ممکن آهنگسازی کنید، که اینگونه نیست. ما در مورد پردازش‌­های Bus و Send صحبت می­کنیم. از لحاظ ریاضی یک Reverb در Send برای پنج ترک باید بهتر از پنج Reverb برای هر ترک باشد، درست است؟ اشتباه است! در صورت Send کردن دیجیتالی صدا از جایی به جای دیگر شما باید همه چیز را که تا آن مرحله در زنجیره داشتید اضافه کنید. به محض اینکه دو سیگنال صدا در یک محل باشند، قبل از اینکه با یکدیگر ترکیب شوند، باید در وهله اول جداگانه پردازش شوند، بنابراین زنجیره کوتاه­تر باید منتظر زنجیره بلندتر بماند تا کار پردازش آن به پایان برسد که در نهایت باعث می‌شود قدرت سی پی یو به هدر برود.

 

چگونه قدرت اف ال استودیو را افزایش دهیم: قدم به قدم

 

1 . اندازه بافر ASIO را افزایش دهید

برخی از افراد ممکن است این قسمت از استفاده بهینه از CPU در اف ال استودیو را بخوانند و با خود فکر کنند که این کار خیلی ساده است، اما به یک دلیل اصلی مجبوریم این موضوع را وارد این لیست کنیم: اف ال استودیو به تازگی یک عملکرد را اضافه کرده است که با استفاده از آن می­توانید بدون در نظر گرفتن تنظیمات درایو، اندازه بافر را سه برابر کنید، بسیاری از افراد هستند که هنوز این گزینه را فعال نکرده­اند.

 

استفاده بهینه از CPU در اف ال استودیو

 

وقتی در این قسمت از استفاده بهینه از CPU در اف ال استودیو هستید، اطمینان حاصل کنید Multi-Threaded Mixer Processing و Multi-Threaded Generator Processing فعال باشند. از آنجایی که در سال 2018 هستیم، احتمالاً پردازنده شما چند هسته ای است.

 

2 . Resampling Quality زنده

اگر از کلیپ­‌های صدا و دیگر عملکردهای اف ال استودیو که بر اساس سمپل هستند زیاد استفاده می­کنید، بهتر است این گزینه را روی پایین­ترین حالت ممکن تنظیم کنید یعنی 2-Point-Linear . این کار می‌تواند فضای سی پی یو را خالی کند. البته با این کار صدای بازپخش سمپل­ها در قسمت بازبینی کمی قدیمی به نظر می­رسد ( برای رندر­ها می­توانید  Resampling Quality متفاوتی تنظیم کنید )

 

 

3 . Sample rate و oversampling

سعی کنید مقدار Sample Rate پروژه را در حدود 44.1 یا 48 کیلو هرتز قرار دهید. مگر اینکه بخواهید سگ خانگی خود را آزار دهید یا صدای خفاش­‌ها را ضبط کنید. Sample Rate بالاتر یعنی گرمای بیشتر سی پی یو. برخی از رابط‌­های صوتی برای جبران آن امکان استفاده از اندازه بافر بیشتر در Sample Rate بالاتر برای شما به ارمغان می‌­آورند، اما با توجه به میزان استفاده آن از فضای سی پی یو، اصلاً گزینه مناسبی محسوب نمی­شود.

معمولاً بیشتر پلاگین­‌ها گزینه‌­های مختلفی دارند که نشان می­دهد با انتخاب هر یک از آنها چه مقدار از سی پی یو استفاده خواهد شد. گوش­دادن با پایین­ترین تنظیمات خیلی هم تجربه بدی نیست. بسیاری از پلاگین­های اف ال استودیو گزینه Oversampling را به صورت پیش­فرض دارند. به عنوان مثال Sytrus دو گزینه دارد : یکی برای رندر و یکی برای بازدید زنده. سعی کنید Oversampling را در پایین ترین حالت آن قرار دهید چرا که معمولاً استفاده یک پلاگین از سی پی یو را به بیش از دو برابر تبدیل می­کند.

 

4 . از گزینه Smart Disable استفاده کنید

این ویژگی بی نظیر است و در نرم‌­افزارهای میزبان دیگر وجود ندارد. Smart Disable پردازش پلاگین­هایی که برای مدت زمان مشخصی استفاده نشدند را متوقف می­کند و باعث می­شود فضای سی پی یو خالی شود.

 

 از گزینه Smart Disable استفاده کنید

 

پس اگر دیوار 100 درصدی سی پی یو شما را متوقف کرده است، می­توانید از Tools به Macros بروید و گزینه Smart Disable For All Plugins را انتخاب کنید و ببینید چگونه درصد نمایانگر عملکرد سی پی یو کاهش پیدا می­کند، در اغلب موارد به نصف میزانی که قبلاً بوده کاهش پیدا می­کند. برخی از پلاگین­ها با این ویژگی سازگار نیستند، اما به­هر­حال این استراتژی می‌تواند به شما کمک کند.

 

5 . Freezing

یک پرونده Wave برای اجرا تقریباً از سی پی یو استفاده نمی­کند. با ظهور اف ال استودیو 20 یک عملکرد جدید در مورد رندر اضافه شده است : Consolidate . این یک عملکرد است که شما را قادر می­سازد تا بتوانید هر تعداد کلیپ صوتی که بخواهید در پروژه یا در لیست پخش انتخاب کنید و آنها را به صورت یک پرونده Wave رندر کنید.

 

Freezing در اف ال استودیو

 

در نهایت هر کدام از آن کلیپ­‌ها یا کلیپ‌­های لیست پخش را که انتخاب کرده بودید Solo می­کند و آنها را رندر می­کند. اتومیشن نیز هنگام رندر فعال است، اما متعلقات میکسر مثل سایدچین ها در نتیجه نهایی رندر نمی­شوند. شما می­توانید انتخاب کنید که pre-FX یا pre-Master را Consolidate کنید یا اینکه این کار را در زنجیرهMaster  انجام دهید.

 

برای اینکه بخواهید چیزی را Consolidate کنید، تعدادی از کلیپ­ های صوتی را انتخاب کنید و کلید های Ctrl و Alt و C را با هم بفشارید تا Consolidate شوند. وقتی کار رندر به پایان رسید، کلیپ سورس کامل خواهد شد.

 

 

6 . اگر از سی پی یو زیاد استفاده می­‌کنید از ابزار سمپل  DirectWave استفاده کنید

در منوی متنی کانال ( روی یک دکمه کانال راست کلیک کنید )، می‌توانید یک ابزار DirectWave ­از کانال انتخاب شده بسازید. این مورد زمانی به شما کمک می­کند که مطمئن هستید قرار است در میکس، از سی پی یو ، بیش از حد استفاده کنید، البته منظور ما بخش Generator است. در ابتدا باید پرونده dwp. را ذخیره کنید، که فرمت Patch برای DirectWave است، سپس یک پنجره رندر مشاهده می­کنید که به شما اجازه می­دهد تا تنظیمات مربوط به میزان سمپل در Generator را تعیین کنید.

 

اگر از سی پی یو زیاد استفاده می­‌کنید از ابزار سمپل  DirectWave استفاده کنید

 

7 . مقدار PPQ

PPQ یا Points Per Quarter اشاره به Resolution میدی و اتومیشن دارد. بیشتر موارد در اف ال استدیو به این مقدار بستگی دارد، اما برای روشن شدن موضوع باید به آن با عنوان یک Sample Rate برای اتومیشن نگاه کنیم. برخلاف دیگر نرم‌افزارهای میزبان،­ اف ال استودیو به شما اجازه می­دهد تا مقدار PPQ را خودتان مشخص کنید.

 

مقدار PPQ

 

در اف ال استودیو مقدار پیش فرض PPQ روی 96 است، یعنی ­نقطه­های نت­ها و اتومیشن می­توانند در 96 با فاصله کاملا مساوی در یک Quarter Note قرار بگیرند، بنابراین به زمان مربوط می­شود (BPM). اگر این مقدار را به 48 کاهش دهید، نمی‌توانید به همان میزان زوم کنید، اما در این حالت فضای سی پی یو به میزان قابل ملاحظه ای خالی می­شود. به محض اینکه آن را به 24  کاهش دهید، ممکن است اختلال Stepped را در اتومیشن مشاهده کنید – اثرات جانبی کاهش Resolution .

 

8 . کمترین میزان استفاده از Mix Bus و Send

آیا واقعا به 15 Mix Bus مختلف نیاز دارید، و همه آنها را با  10FX آمیخته­اید و آنها را به یکدیگر Send کرده­اید؟ آیا شما هم این کارها را کرده­اید؟ تعجبی ندارد که پروژه شما قفل شده است. باور نمی‌کنید؟ یک نسخه جدید از پروژه خود را ذخیره کنید (Ctrl+n) و در این نسخه تمام ترک­های میکسر را انتخاب کنید ( Ctrl و Shift را نگاه دارید، سپس کلیک کنید و آن را بکشید ) و سپس آن را تنها به Master مسیر­دهی کنید.

با این­ کار تمام ترک‌­هایی را که به یکدیگر وابسته هستند به درستی به یک واحد تبدیل می­کنید و احتمالاً فضای سی پی یو هم با این کار خالی می­شود. به همین دلیل ما در آخرین جلسه خود فقط یک Bus برای Drum و یک Bus برای Percussion استفاده کردیم چون متوجه شدیم که از Bus بیش از حد استفاده می‌کردیم و این کار باعث می‌شد که به سی پی یو فشار وارد شود.

اگر از این تکنیک­‌ها در پروژه‌­هایی که بار اضافی دارند استفاده کنید می­توانید به طرز قابل ملاحظه‌­ای از این فشار و بار اضافی سی پی یو بکاهید و امیدواریم که بتوانید با آسایش آهنگ­سازی کنید. خبر خوب این است که دو مورد از این پردازش­ها یعنی Freezing و Smart Disable تکرار­پذیر هستند – پس اگر دوباره به آن دیوار برخورد کردید همچنان می­توانید با Wave رندر کنید و تمام پلاگین‌­های جدیدی را که نصب کرده­اید Smart Disable کنید.

 

در همین رابطه بخوانید:

بهترین روش‌ اشتراک فایل‌ Midi بین نرم‌افزارهای میزبان

معرفی 10 ابزار مفید در اف ال استودیو

6 توصیه برای اتومیشن در اف ال استودیو

چگونه در اف ال استودیو Slide Note اضافه کنیم؟

 

منبع : بیتستان

امتیاز دهی به این مقاله آموزشی
  • امتیاز داده شده به این مطلب
به طور کلی
5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *