9 نکته جالب در فرایند میکس

فرایند میکس یکی از سخت‌ترین هنرهاست، و رویکرد‌ها در هر پروژه متفاوت است. اما در ادامه نکات اصلی میکس و مسترینگ را که شخصاً تجربه کرده ایم و آشنایی با آنها می‌تواند به شما کمک کند، به اشتراک خواهد گذاشت.

فرایند میکس بسیار پیچیده است – ترکیبی از هنر و علم، خلاقیت و تکنولوژی. حتی با‌تجربه‌ ترین افراد در زمینه میکس همیشه روش‌های جدید و رویکردهای متفاوت را دنبال می‌کنند، و دائما به دنبال ایده‌های جدید هستند. در ادامه بدون هیچ ترتیبی 9 مورد از نکات اصلی میکس و مسترینگ عمومی را به شما توصیه می‌کنیم و به بررسی آنها می‌پردازیم .

در ادامه مقاله نکات مهم میکس و مسترینگ به بررسی موارد زیر خواهیم پرداخت.

  • استفاده از مانیتورینگ‌های استودیو
  • استفاده از محیط مناسب در فرایند میکس
  • تمرکز در حین کار و فرایند میکس
  • جلوگیری از Overload در کانال‌ها
  • استفاده از پنینگ در پروسه میکس
  • ایجاد عمق در فرایند میکس
  • چگونگی استفاده از پردازشگرها
  • لاین اصلی میکس را مجدد مسترینگ کنید

 

1. از مانیتورهای استودیویی مناسب استفاده کنید

در بخش اول مقاله نکات اصلی میکس و مسترینگ خواهیم گفت :

طبیعی است، شما به یک جفت مانیتور استودیویی مناسب نیاز دارید، سعی کنید به هدفون یا حتی اسپیکرهای با کیفیت بالا تکیه نکنید. اسپیکرهای با کیفیت بالا معمولاً به شکلی طراحی شده‌اند که به خودی خود، صدا‌ها را بهتر پخش می‌کنند، در حالی که شما برای میکس، نیازمند نوعی پاسخگویی در فرکانس هستید که تمام ایرادات شما در میکس را به طور شفاف نمایان سازد‌ تا بتوانید این ایرادات را به خوبی بشنوید و آنها را برطرف کنید.

 

اسپیکر مانیتورینگ ( نکات اصلی میکس و مسترینگ )

 

تصویر1 از مانیتورهای استودیویی مناسب استفاده کنید

 

نکته قابل توجه

به علاوه از لحاظ فنی، تجربه‌ای که با گوش دادن به هدفون به دست می‌آورید، نسبت به اسپیکر، متفاوت خواهد بود. این تفاوت به حدی است که وقتی میکس را تنها با استفاده از هدفون انجام می‌دهید، معمولاً وقتی آن را در اسپیکرها پخش کنید صدای خوبی دریافت نمی‌کنید(مخصوصاً از لحاظ شکل و شفافیت). اساساً باید فرایند میکس با استفاده از مانیتورهای استودیویی انجام شود، و هر از گاهی برای بررسی مجدد و اطمینان حاصل نمودن از اینکه صدا به خوبی در دیگر دستگاه‌ها پخش می‌شود، می‌توانید از هدفون و دیگر اسپیکر‌ها(که کمتر دقیق هستند) استفاده کنید.

 

2. اطمینان حاصل کنید که اتاق شما مانع کارتان نشود

قبل از اینکه کار میکس را شروع کنید، نکات اصلی میکس و مسترینگ را مدنظر داشته باشید و البته باید اطمینان حاصل کنید اتاقی که در آن کار می‌کنید مانع رسیدن به نتایج مطلوب نشود. آکوستیک( خواص صوتی ساختمان) یک اتاق معمولی، عموماً موانع زیادی برای رسیدن واضح صدا به گوش شما ایجاد می‌کند، که می‌تواند باعث شود فردی که کار میکس انجام می‌دهد دچار اشتباه شود و به جای اینکه مشکلات اتاق کار خود را برطرف کند، تغییراتی را در میکس به وجود آورد که به تصور خود در حال برطرف کردن ایرادات میکس است،

اما در نتیجه باعث می‌شود وقتی که این میکس در اتاق‌های دیگر(که این گونه مشکلات را ندارند) شنیده شود نتیجه‌ای به مراتب بدتر داشته باشد.

 

نمایش ناهنجاری‌های معمول در اتاق رکورد در آموزش موسیقی

 

تصویر ۲ نمایش ناهنجاری‌های معمول در اتاق

 

استندینگ ویوز چیست؟

Standing waves بی نظمی‌هایی هستند که در پاسخگویی بیس مشاهده می‌شوند (به دلیل پژواک فرکانس‌های پایین ایجاد می‌شوند) که تنها در برخی از نقاط اتاق اتفاق می‌افتد. برای برطرف کردن این گونه موارد می‌توان در صورت امکان از روش‌های فیزیکی استفاده کرد مثل Bass Trap، یا حداقل باید جایگاه مانیتورها و نقطه طلایی (نقطه شنیداری اصلی) به مکان دیگری منتقل شود تا این مشکلات حداقل در آنجا نباشند (راهکارهای بسیاری وجود دارد که به واسطه آنها می‌توان این مشکلات را برطرف نمود ).

 

با ما همراه باشید…

پژواک فرکانس‌ها در قسمت میانی و بالا می‌تواند مشکلاتی نظیر Slap Echo , Flutter Echo و  Comb Filtering بیش از اندازه ایجاد کند که در نهایت ممکن است رنگ صدا را به میزانی تغییر دهد که در نتیجه آن تصمیمات اشتباهی گرفته می‌شود که می‌تواند در EQ و افکت‌هایی مانند Delay (مثل Chorusing و غیره ) و همچنین استفاده از Reverb و Ambience بسیار تاثیرگذار باشد . دیوار‌های Absorvative می‌توانند برای جلوگیری از اینگونه مسائل استفاده شوند (منابع بسیار زیادی در خصوص نحوه بکارگیری و استفاده از آنها در دسترس است).

 

3. خود را کنترل کنید

در این بخش از مقاله نکات اصلی میکس و مسترینگ توجه داشته باشید که در برخی موارد، افراد در کار میکس خود غرق می‌شوند و در برخی موارد در جلسه‌های بسیار طولانی به انجام این کار می‌پردازند، در صورتی که جلسه‌های میکس طولانی و بدون استراحت می‌توانند نتایج مخربی در پایان کار داشته باشند. گوش هر انسانی می‌تواند دچار خستگی شود، و وقتی این اتفاق بیفتد، در حالی که شما در یک جلسه طولانی میکس هستید، یک گرایش بیش از حد به پردازش‌هایی مانند EQ و Compression ایجاد می‌شود، چرا که در برخی موارد ممکن است ظرافت‌هایی در صدا وجود داشته باشد که به علت خستگی گوشها نتوانیم آنها را بشنویم و به این دلیل برای جبران آن و شفافیت بیشتر از این پردازش‌ها استفاده کنیم.

به علاوه وقتی که بارها و بارها به میکس گوش می‌دهید ممکن است تصمیمات نادرست و بالانس‌های ضعیف به گوش شما آشنا شود و متوجه این ایرادات نشوید.

 

نکات مهم میکس و مسترینگ

 

در ادامه بخوانید…

تقسیم‌بندی کارها می‌تواند بهترین رویکرد باشد. به عنوان مثال

می‌توانید در صورت امکان، هر دو ساعت یکبار به صورت مکرر استراحت کنید و به میکس گوش ندهید و فکر خود را آزاد کنید تا با طراوت و نشاط بیشتری دوباره به میکس مراجعه کنید. احتیاجی نیست که این استراحت‌ها طولانی باشد (بین ۱۵ تا ۳۰ دقیقه کفایت می کند ) همچنین می توانید برای کمک به این فرآیند در زمان‌های استراحت خود به چیز دیگری غیر از میکس گوش دهید، به این ترتیب گوش‌های شما مجبور می شوند دوباره برای میکس کالیبره شوند تا شما بتوانید جزئیاتی را که در غیر اینصورت نمی‌توانستید بشنوید متوجه شوید. در حالت ایده‌آل، بعد از اینکه کار میکس شما به پایان رسید، باید یک مراجعه در روز بعد برای بررسی نهایی داشته باشید. اغلب مواقع ایراداتی که وجود داشته و شما متوجه آن نشدید برای شما آشکار خواهد شد، مثل فردی که برای اولین بار آن را می‌شنود.

 

4. در تمام مراحل از Gain Staging به درستی استفاده کنید.

افرادی که برای میکس از نرم‌افزارهای میزبان استفاده می‌کنند می‌دانند که مقیاس‌های زیادی برای میکس وجود دارد، و همچنین میکسر‌های امروزی می‌دانند که به لطف پیشرفت Headroom در نرم‌افزارهای میزبان و پردازش‌های 32 بیتی در اکثر موارد می‌توان بدون اینکه صدای Distortion شنیده شود، و تا زمانی که کانال Master قرمز نشود، از دکمه قرمز Overload در کانال‌ها چشم پوشی کرد. اما (البته برخی‌ها ممکن است موافق نباشند) ‌به هرحال، به دو دلیل، ما پیشنهاد می‌کنیم بهترین روش این است که از Overload در کانال‌ها جلوگیری شود.

 

ادامه…

دلیل اول و قابل توجه در مورد نکات مهم میکس و مسترینگ این است که، اگر شما به این رفتار اشتباه عادت کنید و Overload را نادیده بگیرید، وقتی در مقابل یک کنسول  آنالوگ قرار می‌گیرید، این احتمال وجود دارد که به سرعت به مشکل بر بخورید. حتی در هنگام کار با نرم افزار‌ها، پلاگین‌هایی وجود دارند که اینگونه پردازش‌های آنالوگ را شبیه‌سازی می‌کنند ( معمولا دستگاه‌های کلاسیک و قدیمی‌تر ) که برخی از آنها ممکن است طوری برنامه‌ریزی شده باشند که دقیقاً همانند همان سخت افزار‌های آنالوگ، که بر اساس آنها طراحی شده اند، واکنش نشان دهند، که در نتیجه باعث می‌شود از Distortion و Compression بیش از اندازه استفاده شود که در این حالت شما کیفیت و ظرافت صدای آنالوگ را که این همه برای آن خرج کرده بودید از دست خواهید داد.

به محض اینکه عادت کنید Level ها را به کار بگیرید، به راحتی می‌توانید در کنسول‌های مجازی از Overload جلوگیری کنید، که باعث می‌شود تکنیک‌های میکس شما در محیط‌های دیگر هم کارایی خود را داشته باشد.

 

 

5. گسترش دهید

یکی از نکات مهم میکس و مسترینگ این است که در کار میکس برای بیشتر افراد این تمایل وجود دارد که به سرعت از Compression و EQ استفاده کنند، اما ما پیشنهاد می‌کنیم که از Panning استفاده کنید. شفافیت میکس به شکل قابل توجهی می‌تواند از جهت‌دهی چپ و راست ترک‌ها و پارت‌های مختلف نشأت بگیرد، این تاثیر می‌تواند فراتر از بالانس میکس باشد، همچنین می‌تواند موارد مربوط به تنظیم را تحت تاثیر قرار دهد (مثلاً چقدر یک Double Line یا Harmony Line خود را نشان می‌دهد ). به جز پردازش‌های مشخصی که برای اصلاحات صورت می‌گیرد (همانند EQ برای برطرف نمودن ایراداتی مثل Glaring Tonal )،

 

پیشنهاد ما

ما پیشنهاد می‌کنیم که حتی قبل از اینکه شروع به تغییراتی در صدای ترک‌های مختلف انجام دهید Panning را به کار ببندید. وقتی همه چیز در Stereo Soundfield در جای خود قرار بگیرد می‌توانید بهتر بشنوید که چطور همه چیز با هم ترکیب می‌شود و به این ترتیب، همانطور که میکس پیش می‌رود، تصمیمات دقیق‌تری برای تغییرات لحاظ کنید.

 

6. عمق اضافه کنید

جدا از چپ و راست نمودن با استفاده از پنینگ در موسیقی ، یک میکس استریو خوب باید مقداری حس عمق در خود داشته باشد، توجه داشته باشید که منظور ما Surround Sound نیست، تنها احساس عمق بین چپ و راست اسپیکرهای استریویی. حتی با وجود ترک‌های Dry معمولی از یک Multitracked Overdub Session معولی،  با استفاده از‌ به کارگیری دقیق Delay و Ambience می‌توان احساسی از عمق را بدست آورد. با به کار بستن مقدار دقیقی از Delay به صورت کوتاه یا متوسط به یک ترک می‌توان، به لطف آکوستیک و فیزیک صدا، آن را در میکس کمی به عقب فرستاد.

 

استفاده از ریورب

استفاده از Reverb های مختلف در گروه‌های مختلف ابزار‌ها یا وکال می‌تواند درجه‌های مختلفی از عمق را فراهم کند. یک ترفند دیگر این است که با استفاده از به کارگیری دو Reverb در شکل رفت و برگشت: که یکی از آنها Tight Ambience خواهد بود که زیر سیگنال یا سیگنال‌های Dry قرار می‌گیرد و دیگری‌ یک Big Reverb خواهد بود که یک فضای خالی ابتدایی خواهد داشت. ترک‌های مختلف، در مقدار‌های مختلف، به آنها هدایت می‌شوند – فرستادن مقدار بیشتری به Ambience می‌تواند ترک را در میکس به عقب بکشاند، اما استفاده از Reverb و فضای خالی ابتدایی می‌تواند ترک Dry را در استیج مجازی بیشتر به جلو هدایت کند. البته، ترکیب این روش‌ها می‌تواند گزینه‌های زیادی برای عمق در جلو و عقب در یک میکس استریو برای شما فراهم کند.

 

7. برای افزودن پردازش‌ها دلیل قانع کننده‌ای داشته باشید

یک نرم‌افزار میزبان معمولی برای میکس، حتی به تنهایی بسیاری از پردازش‌ها را برای میکس فراهم می‌کند.

  • Distortion
  • Reverb
  • Delay
  • Dynamics
  • EQ

البته نیازی نیست به این اشاره کنیم که بسیاری از پلاگین‌ها هم با حضور میزبان‌های سومی در هنگام نصب در اختیار شما قرار خواهند گرفت. در برخی موارد ایده چنان بدی نیست که از همان روش های قدیمی برای پردازش میکس استفاده کرد. افزودن EQ و Compression یا دیگر افکت‌ها به همه ترک‌ها می‌تواند وسوسه برانگیز باشد. چرا که شما می‌توانید به راحتی این کار را انجام دهید.

اما همه ترک‌ها به حجم عظیمی از پردازش، یا حتی کوچکترین پردازشی، نیاز ندارند. بسیاری از ترک‌ها در میکس ممکن است از سورس‌های الکترونیکی یا سمپل شده که به حد کافی در همان ابتدا پردازش روی آنها صورت گرفته تشکیل شده باشند، همان طور که بسیاری از برداشت‌های آکوستیک اینگونه هستند( مانند یک گیتار الکتریک که دارای جزئیاتی مانند افکت‌ها نیز هست )

 

پردازشگر میکس و مسترینگ

 

باید بدانید

حتی پارت‌های وکال لزوماً نیاز به تغییرات زیادی ندارند، اگر از یک میکروفون مناسب استفاده کنید و آن را در جایگاه مناسبی قرار دهید، ممکن است نیازی به به کارگیری EQ نباشد. ( ما با استفاده از Studio U87 به ندرت از آن استفاده می‌کنیم ) یا حداکثر نیم dB یا یک dB برای بالانس دقیق که به پارت کمک می‌کند تا بهتر در میکس بنشیند. که البته این موضوع در بسیاری افکت‌های دیگر هم کاربرد دارد.

می‌توانید قبل از اینکه تغییراتی روی ترک اعمال کنید (مثلاً به صورت خودکار Treble دان اضافه کنید یا یک Dip در قسمت میانی) دقایقی را به این اختصاص دهید که ببینید هر ترک در میکس چه صدایی دارد (همانطور که  میکس در حال شکل گیری است). اعمال پردازش‌های سنگین‌تر در ابتدا می‌تواند کنترل میکس را از دستان شما خارج کند‌ و در نتیجه یک کارکتر صدای خاص به وجود می‌آید، در حالی که کاملا بالانس شده است، اما بیشتر پردازش شده و کیفیتی بیشتر بسته‌بندی شده خواهد داشت در حالی که به آن نیازی نیست.

 

8. متفاوت فکر کنید

فرایند میکس در محدوده ی مجازی کاملا شکل گرفته است، اما گاهی اوقات می‌تواند ایده خوبی باشد که کمی پردازش اکسترنال هم صورت بگیرد. یک واحد سنتی و آنالوگ – مثل یک EQ کلاسیک یا خاص یا یک Compressor – ممکن است چیز جدیدی اضافه کنند. حتی چیزی بیشتر از پلاگین‌های بسیار خوب و معروف امروزی.

 

 

تصویر‌ 3 سعی کنید از تکنیک‌های متفاوت استفاده کنید مانند Re- Amping

 

یک مثال ساده

یک مثال خوب در این زمینه می‌تواند Re – Amping باشد، که در این صورت به جای استفاده از یک شبیه‌ساز مجازی آمپلی‌فایر یک ورودی مستقیم Dry از یک ترک گیتار به یک آمپلی‌فایر واقعی در استودیو مسیردهی شده است و خروجی آن توسط یک میکروفون که نزدیک به آمپلی فایر قرار داده شده دریافت می‌شود. به این ترتیب علاوه بر اینکه صدای دریافتی شما، صدای واقعی یک آمپلی‌فایر است که نوازنده آن را می‌پسندد، تکنیک‌های این چنینی معمولاً می‌تواند بعد جدیدی از کیفیت را به برخی از عناصر در میکس اضافه کند.

 

9. با استفاده از مستر میکس خود را دوباره میکس نکنید 

این یک نمونه دیگر است که بسیاری از مهندسان آهنگسازی با آن مخالف هستند، به هر‌حال ما همیشه پیشنهاد می‌کنیم که میکسر، از مستر استریو باس پردازشی اضافه نکند – به جای آن، این کار را می‌توانید بعداً در مرحله مستر به صورت جداگانه انجام دهید. دو دلیل وجود دارد که ما فکر می‌کنیم این روش رویکرد بهتری است. یکی از این دلایل این است که ممکن است فرد دیگری مستر را انجام دهد. یک جفت گوش جدید معمولاً می‌تواند ایراداتی را بشنود که یک فردی که میکس را انجام می‌داده و با آن آشنا شده ممکن است نشنود.

حتی اگر یک نفر کار میکس و مستر را به تنهایی انجام می‌دهد، می‌تواند وقتی که کار میکس به پایان رسید یک استراحت داشته باشد و مجدداً برای جلسه مستر مراجعه کند، چرا که به این ترتیب احتمالاً‌ می‌تواند خود را در شرایطی قرار دهد که دیگران میکس را می‌شنوند.

 

 

تصویر 4 در مرحله میکس سعی کنید از پردازش‌های سنگین مستر بیس خودداری کنید

 

تا جایی که به پردازش در مستر استریو باس مربوط می‌شود، ما فکر می‌کنیم وقتی در حال میکس اعمال شود، ممکن است میکسر، به جای اینکه به دقت تغییرات هر ترک را جداگانه اعمال کند، به افکت Glue بیش از حد وابسته شود. به علاوه، از آنجایی که در این صنعت گرایش بیشتر سمت استفاده کمتر از limiting  های سنگین است، ما فکر می‌کنیم‌ داشتن یک نسخه از میکس که با مقدار کمی (یا حتی هیچ) پردازش باس بتواند به تنهایی خود را نشان دهد می‌تواند در آینده به طور بالقوه موثر باشد.

 

نتیجه گیری 

بسیار‌خوب‌، این هم چند پیشنهاد در رابطه با رویکردهای هنر میکس. امیدوارم برای شما میکسرها و آهنگسازان و هنرمندان که رو‌به‌روی نرم‌افزارهای میزبان خود نشسته‌اید و آماده برای میکس بعدی خود هستید مفید واقع شده باشد.

 

در همین رابطه بخوانید:

8 نکته در مورد تنظیم و میکس گیتار الکتریک و آکوستیک

بهترین پلاگین‌های میکس و مسترینگ

یک چک لیست اصولی برای میکس و مسترینگَ

هدف از میکس و مسترینگ چیست؟

تفاوت‌های مسترینگ دیجیتال ، آنالوگ و هایبرید

 

منبع : بیتستان مرجع : آموزش موسیقی ، آموزش میکس و مسترینگ

 

امتیاز دهی به این آموزش میکس و مسترینگ
  • امتیاز داده شده به این مطلب
Overall
4.8

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *