آموزش Stereo Image در لاجیک پرو ایکس

لاجیک پرو ایکس دارای ابزارهای بسیار خوبی برای کار با Stereo Image است که کیفیتی فراتر از یک Left / Right Panning را به شما ارائه می­دهد. جو آلبانو در ادامه توضیح می­دهد که چگونه می­توانید از این مزیت استفاده کنید و میکس­‌های خلاق­ تری بسازید.

­این نرم افزا گزینه­ های بسیار زیادی برای Stereo Image در لاجیک پرو ایکس در میکس به شما ارائه می ­دهد. برخی از آنها کاملاً واضح است و برخی از آنها ممکن است به علت عدم آشنایی کافی شما با آنها به راحتی نادیده گرفته شوند. در این مقاله به بررسی برخی از ابزارهای Stereo Image در لاجیک پرو ایکس خواهیم پرداخت.

 

Balance در مقابل Stereo Pan

درست است، بدیهی‌­ترین قسمت کنترل مربوط به Stereo Image در لاجیک پرو ایکس ،دستگیره معروف Pan در هر یک از کانال­‌ها است. این مورد در کانال­های Mono نیز صدق می­کند. قرار دادن ترک در هر موقعیتی بین اسپیکر­های چپ و راست – یک مؤلفه استاندارد در میکس ­های Stereo به شمار می ­رود. اما در ترک‌­های Stereo و در دستگیره Pan چند گزینه فرعی مشاهده می­‌شود که نیاز به توضیحات بیشتری دارد.

 

Stereo Image در لاجیک پرو ایکس

 

گزینه‌های دستگیره Pan در Logic

اگر در ترک ­های Stereo روی دستگیره Pan کلیک راست کنید یک منوی کوتاه برای شما نمایان می­شود. دو آیتم ابتدایی در این منو Stereo Pan و Balance است. در حالت پیش ­فرض این دستگیره روی حالت Balance قرار گرفته است، و برای سال­ های متوالی این حالت، تنها گزینه برای ترک­‌های Stereo بود. در حالت Balance ، دستگیره Pan عملاً یک Pan کننده به حساب نمی‌آید. کارایی آن در واقع همان چیزی است که نامگذاری شده است، یک کنترل کننده Balance که سطح Left و Right را در کانال مشخص می­ کند. اگر آن را به هر طرف بچرخانید، Image نیز به آن طرف منتقل می­شود، اما این اتفاق به موجب کاهش سطح طرف دیگر آن حاصل می­شود، بنابراین در این حالت حرکتی ایجاد نمی‌شود،  یعنی در­ واقع شما از یک طرف بیشتر و از یک طرف کمتر می­ شنوید.

در کانال­‌های Mono اگر دستگیره Pan را تا انتهای آن به سمت چپ یا سمت راست بچرخانید، تمام سیگنال را در آن موقعیت می‌شنوید. اما در کانال­‌های Stereo اگر دستگیره Pan را تا انتهای آن به سمت چپ یا سمت راست بچرخانید، بجای اینکه تمام سیگنال Stereo به Mono محدود شود و به یک سمت منتقل شود – که اکثر آهنگسازان وقتی که یک کانال Stereo را Pan می‌کنند این را می­خواهند – تنها صدای یک کانال را خواهید شنید – چپ یا راست .یک دستگیره Balanceدر کانال­های Stereo واقعاً به منظور­ Pan کردن Image نیست، هدف اصلی آن اصلاح عدم تعادل در Balance فضای صدای Stereo است.

 

در ادامه بخوانید : پنینگ در موسیقی چیست؟

 

مثال:

اگر Snare و Kick در یک ترک Stereo کمی نسبت به مرکز این طرف و آن طرف باشند، دستگیره Balance می‌تواند آنها را به شکل دلخواه شما به مرکز منتقل کند.اما اغلب مشاهده می‌­شود که میکسرها تمایل دارند سیگنال Stereo را Pan کنند. به عنوان مثال، ممکن است نیاز باشد که یک پیانو Stereo به سمت چپ Pan شود تا مزاحم Drum و Bass که در مرکز هستند نباشد. میکسر ها تمایل دارند که به هر حال یک Stereo Image داشته باشند، حتی اگر محدود به چپ و مرکز باشد ( برخلاف Stereo کامل که بین چپ و راست است).

 

در ادامه بخوانید : آموزش میکس کیک

 

اگر پیکر­بندی بر اساس حالت Balance باشد، این نتیجه حاصل نمی­شود – ” Pan کردن ” به سمت چپ باعث می­شود سطح نُت­ها در سمت راست Stereo Image کاهش پیدا کند، در این حالت به صورت ناخواسته پارت­های موسیقیایی تغییر می­کنند. در گذشته، کاربران Logic برای این­کار باید از یک پلاگین استفاده می­کردند، اما بعدها اپل گزینه Stereo Pan را معرفی کرد، که کار را آسان­تر نمود و همچنین باعث شد تا Logic نیز در زمره دیگر نرم‌­افزارهای میزبان  که می‌توانند Pan کنند قرار گیرد.

 

Stereo Panning واقعی

اگر گزینه Stereo Pan را در دستگیره Pan در نرم‌­افزار Logic انتخاب کنید، Logic به شما Stereo Panning واقعی ارائه می­کند. به این ترتیب می­توانید یک Stereo Image را در هر موقعیتی که بخواهید، در فضای صدا Pan کنید. بسیاری از نرم ­افزارهای میزبان دیگر برای این­کار دو دستگیره Pan تعبیه کرده­اند – یکی برای چپ و یکی برای راست – اما در Logic تنها یک دستگیره وجود دارد که در­ واقع همان کار را انجام می­دهد.

در Stereo Panning واقعی­، این امکان وجود دارد که شما بتوانید Stereo Image در لاجیک پرو ایکس را حفظ کنید و همچنین آن را به هر موقعیتی که بخواهید، در سمت چپ و راست اسپیکرها انتقال دهید. طبیعتاً اگر یک ترک Stereo را Pan کنید، مثلاً آن را به میانه­ های سمت چپ انتقال دهید، Stereo Image محدود خواهد شد و گستره آن از بخشی از سمت چپ تا مرکز خواهد بود. اما کماکان Stereo خواهد بود – Image کماکان وسیع­تر از سیگنال Mono که از بخشی از سمت چپ تا مرکز Pan شده است خواهد بود، همچنین کماکان مزایای Stereo را – میکس شما وسیع­تر خواهد بود، شفاف­تر و بازتر خواهد بود – حفظ خواهید کرد.

Stereo Image در لاجیک پرو ایکس

در حالت Stereo Pan در Logic، می‌توانید Image را با استفاده از کشیدن دسته سفید حلقه سبز رنگ به یک طرف Pan کنید – همانطور که در بالا اشاره کردیم، Image کمی محدود خواهد شد اما کماکان Stereo  خواهد بود. شما می­توانید Image را در مرکز نگاه­ دارید اما گستره‌ی Stereo را با کلیک کردن روی قسمت سبز رنگ و کشیدن آن محدود کنید. اگر یک Stereo Image محدود شود، می­توانید آن را به هر طرف که بخواهید Pan کنید.

برای Stereo Image در لاجیک پرو ایکس شما باید از قسمت بالایی قسمت سبز رنگ، آن را به صورت عمودی بکشید. با استفاده از کلید Command و کلیک می‌توانید چپ و راست را معکوس کنید، که در این حالت قسمت سبز رنگ به رنگ نارنجی تغییر می­کند – اکنون می­توانید تمام اعمال Pan را در این Image معکوس نیز انجام دهید. با استفاده از کلید Option و کلیک می‌توانید تمام تنظیمات را به حالت پیش­فرض برگردانید – یک Stereo کامل و معمولی در مرکز.

 

استریو ایمیج در لاجییک پرو ایکس

از چپ به راست : Pan کردن Stereo Image به یک طرف، محدود کردن Stereo Image، معکوس کردن چپ و راست.

 

در این قسمت از آموزش استریو ایمیج در لاجیک پرو ایکس باید بگوییم که برای Pan کردن گزینه سومی هم وجود دارد – Binaural Pan – که به طور خاص به منظور شنیدن با هدفون استفاده می­شود. اما مجال صحبت در مورد آن در این بحث نیست. این گزینه به صورت مرتبط با پلاگین Binaural Post Processing کار می­کند که احتمالاً برای توضیح آن به یک مقاله جداگانه نیاز داریم.

 

Direction Mixer

قبل از آنکه لاجیک پرو ایکس گزینه Stereo Panرا معرفی کند، تنها روشی که با استفاده از آن می­توانستید به Stereo Panning واقعی دست پیدا کنید استفاده از پلاگین Direction Mixer بود. این پلاگین اکنون هم در دسترس است و بیشتر به دلیل سازگاری با Legacy Project مورد استفاده قرار می­گیرد. اما علاوه بر کارایی اصلی خود که در زمینه Stereo Panning است دو ویژگی دیگر هم در آن وجود دارد.

 

یک ویژگی که جدیداً به آن اضافه شده گزینه Frequency Split است – یک Crossover به شما اجازه می­دهد محدوده فرکانس را در یک فرکانس مشخص تقسیم کنید و به طور جداگانه محدوده فرکانس بالا و محدوده فرکانس پایین را Stereo Panning کنید. یک مثال خوب در این زمینه می­تواند جدا کردن پایین­ها و کاهش آنها به Mono باشد – این کار معمولاً برای Vinyl Distribution انجام می­­­شود، تا اطمینان حاصل شود که قدرت بیس در یک طرف باعث اختلال در ریتم آهنگ نشود و در نتیجه با مشکل Skipping در بازپخش مواجه نشویم.

 

Direction Mixer در لاجیک پرو ایکس

 Direction Mixer

 

حالت MS یا همان Mid Side

حالت MS – یا همان Mid و  Side – یک جایگزین برای حالت  Left و  Right در Stereo است. یک سیگنال معمولی Stereo در واقع ماتریس Sum و Difference کانال­ها است : Sum یا M یا Mid کانال­های Left و Right است که با یکدیگر ترکیب شده و به Mono تبدیل شده­اند؛ Difference یا S یا Side کانال­های Left و Right است که معکوس شده­اند. کانال Mid همه‌­چیز را در­بر گرفته است در­حالیکه عناصر Pan شده مرکزی آن برجسته­تر است؛ Side دربردارنده عناصری است که در یک طرف Pan شده­اند و سیگنال­های Stereo را مانند Reverb و Ambience پراکنده می­کند. این همان فرمت Stereo است که وقتی از تکنیک­های MS برای قرار دادن میکروفون­ها استفاده می­کنید بدست می­آورید.

 

در ادامه بخوانید : بررسی و شناخت فرکانس Side / Mid

در آموزش Stereo Image در لاجیک پرو ایکس اکنون گزینه تبدیل پلاگین­‌های Stereo ،چه Stereo های معمولی  Leftو Right ­و چه Stereo های Mid و Side را فراهم می­کند – برای این­کار می‌توانید از قابلیت پلاگین Dual Mono استفاده کنید. یک پلاگین Stereo مانند Dual Mono می‌تواند امکان پردازش‌­های مجزا برای کانال­های Left و Right را به شما ارائه کند، و اگر آن را به حالت MS تغییر دهید، می­توانید به­ صورت جداگانه روی کانال­‌های Mid و Side پردازش کنید.

 

یک پلاگین Dual Mono یا Gain که روی حالت MS تنظیم شده است

 

MS Stereo با Mono کاملاً سازگار است – که هنوز هم یک ملاحظه با اهمیت محسوب می­شود – و عموماً برای ضبط Vinyl استفاده می­شود. درمیکس، MS این امکان را برای شما فراهم می­آورد تا بتوانید به صورت جداگانه روی عناصر Mono  یا مرکزی، عناصری که در یک طرف Pan شده­اند، و همینطور Ambience­، پردازش کنید. به عنوان مثال در Drum می­توانید، به کانال­های Side در یک ترک Stereo بالا­ها را اضافه کنید تا Hihat و Cymbal صدای واضح­تری داشته باشند – در میکس، این کار برای Side در یک ترک Stereo برای Drum مرسوم است – تا بدون اینکه Snare و Kick را بیش از حد تحت تاثیر قرار دهید، صدای گرمی برای Drum که در مرکز Pan شده به ارمغان بیاورید.

در مورد کارایی Image باید بگوییم، یکی از بیشترین کاربرد­ها برای MS کنترل Stereo Image در یک میکس کامل است – این یک تکنیک شناخته شده در مسترینگ است. تنظیم کردن Balance در سیگنال‌های Side در مقابل سیگنالهای Mid می‌تواند Stereo Image را محدود کند یا آن را گسترده­تر کند. آسان­ترین راه برای این منظور با Dual Mono MS در Logic ،استفاده از یک پلاگین مثل Gain است. اکنون اگر سطح Side را پایین بیاورید Image محدود می­شود، اگر این کار را ادامه دهید در نهایت به Mono تبدیل خواهد شد. این کار می­تواند برای میکس­هایی که در آن، برخی از عناصر بیش از حد و به طور گسترده Pan شده­اند مفید باشند. البته همانطور که در بالا اشاره کردیم، این کار را می­توانید با استفاده از دستگیره جدید Stereo Pan نیز انجام دهید.

 

شما می­توانید با استفاده از MS نیز Image را گسترده­تر کنید. برای این کار باید سطح کانال Side را نسبت به Mid بیشتر کنید. با افزایش سطح عناصر Pan شده در Side – اجزاء Difference – می‌توانید Stereo Image را گسترده­تر کنید، و از آنجایی که Reverb و Ambience یا همان Stereo در درجه اول اجزاء Side محسوب می‌شوند ، ” Wet بودن” کلی میکس نیز افزایش پیدا می­کند. شما واقعاً می‌توانید به مقدار بسیار ناچیزی dB به آن اضافه کنید، چرا که ممکن است با خطر بیش از حد پراکنده شدن Stereo Image مواجه شوید که می­تواند باعث بروز مشکلاتی در سازگاری باMono  شود، اما استفاده ماهرانه از آن می­تواند گزینه مفیدی محسوب شود.

 

در ادامه بخوانید : آموزش ریورب حرفه ای

 

یک Stereo Image که با استفاده از MS گسترده شده است ( کانال­های Side افزایش پیدا کرده است). در 4 میزان ابتدایی منبع اصلی پخش می­شود و در ادامه نسخه گسترده شده آن پخش می­شود.

 

 

تبدیل Mono از طریق Stereo Spread

به جز Pan کردن Stereo و کنترل میزان گستردگی، Logic یک ابزار مخصوص دیگر برای Image به شما ارائه می­دهد. پلاگین Stereo Spread . با این پلاگین، از طریق یک سیگنال Mono می­توانید Stereo Image ایجاد کنید . بیشتر مهندسین صدا می­دانند که این کار را می­­توان با ایجاد تغییرات در Phase نیز انجام داد، اما شما باید از این تکنیک در کار میکس اجتناب کنید، چرا­که وقتی میکس، به ناچار، به صورت Mono شنیده شود،­ باعث بروز مشکلاتی مانند Phase Cancellation خواهد شد. در بدترین حالت آن، ترکی که با استفاده از تغییرات در Phase و در یک Side به ” Stereo ” تبدیل شده است، وقتی در حالت Mono شنیده شود، به طور کلی از میکس ناپدید می­شود – این اتفاق بارها رخ داده است.

 

پلاگین Stereo Spread از تغییرات Phase برای ایجاد Stereo مصنوعی استفاده نمی­کن.

در عوض از تغییرات فرکانس استفاده می­کند.

 

پلاگین Stereo Spread یک Stereo Image کاملاً سازگار با Mono را از طریق یک سیگنال Mono ایجاد کرده است.

 

یک سیگنال Mono به چندین باند فرکانس تقسیم شده است، و همه آنها در Left و Right به طور متناوب Pan شده­ اند. وقتی که این سیگنال در حالت Stereo شنیده شود، Image گسترده­ تر خواهد شد – گستردگی این­Stereo Image از تناسب نسبی برخوردار است و می­تواند مؤثر باشد، مخصوصاً در Pad و String و Keyboard که به‌ خوبی فضاهای Stereo را پر می­کند.

 

 

پلاگین Stereo Spread با یک پیانو در حالت Mono : حالت Mono در 4 میزان پخش می ­­شود؛

حالت Stereo مصنوعی در ادامه آن پخش می­شود.

 

اگر میکس در حالت Mono شنیده شود، فرکانس­های متناوب در باند­ها به سادگی با یکدیگر ترکیب می­شوند و یک صدای معمولی شنیده می­شود. تنها نکته­ای که باید به آن اشاره کنیم این است که اگر کسی صدا را در حالت Stereo بشنود و به یک طرف اسپیکر نزدیک باشد، صدای ترک Stereo Spread کمی غیر­معمول به نظر می­رسد، اما اگر نگران هستید، می‌توانید در هنگام تنظیم شدت تأثیر این افکت را کمی تغییر دهید.

 

نتیجه ­گیری

همانطور که مشاهده کردید در Logic ابزارهای زیادی برای پردازش Image وجود دارد که تمام میکسر­ها باید با آنها آشنا باشند، از Pan کردن و Balance کردن گرفته تا تغیرات Stereo Image و ایجاد آن. همانطور که پیش­تر گفتیم، ممکن است با برخی از این ویژگی‌ها آشنایی کافی نداشته باشید و به سادگی از کنار آن­ها بگذرید، پس اگر این ویژگی­ها و ابزارها برای شما آشنا نبودند و جدید محسوب می‌شوند، آنها را امتحان کنید – ممکن است مانند برخی دیگر از پلاگین­ها و ابزارهای پردازش Logic برای شما مهیج نباشند، اما می‌توانند برای بسیاری از موقعیت­های میکس Stereo فوق­‌العاده گران بها باشند.

 

در همین رابطه بخوانید :

5 ابزار اساسی برای مسترینگ

9 نکته جالب در فرایند میکس

۸ نکته اساسی برای مسترینگ در اف ال استودیو

ترفندهای تنظیم وکال با IZotope VocalSynth 2

میکس خود را با پلاگین FabFilter Pro Q2 بهبود ببخشید

 

منبع : بیتستان

امتیاز دهی به این مقاله آموزشی
  • امتیاز داده شده به این مطلب
به طور کلی
4

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *