9 توصیه مهم در حین کار با یک خواننده

یک عملکرد عالی در وکال تنها از طریق مهارتهای فنی حاصل نمیشود، انواع عوامل مختلف انسانی نیز نقش بسزایی در این میان ایفا می‌کنند. ما با این 9 توصیه در مورد تجربه خود در ضبط صدا در استودیو را با شما به اشتراک میگذاریم. 

وقتی که یک استودیو داشته باشید، کار کردن با یک وکالیست ( خواننده ) می‌تواند بخش بزرگی از کار شما باشد. اگر یک جلسه گیتار داشته باشید، در ابتدا لوازم آن را آماده می‌کنید، مثلاً آمپلی‌فایر‌ها را امتحان می‌کنید،‌ سیم‌ها را عوض می‌کنید،  و گیتار را کوک می‌کنید. اما اگر جلسه‌ای با یک خواننده داشته باشید، برای دریافت بهترین نتیجه می‌توانید این ۸ نکته آسان در مورد ضبط صدا در استودیو را رعایت کنید.

 

1. کاری کنید تشنه نباشند

در این بخش از مقاله ضبط صدا در استودیو می‌خواهیم بگوییم که اگر به هر نحوی می‌خواهید یک جلسه وکال داشته باشید باید مقداری آب خوردن آماده داشته باشید. به یاد داشته باشید دمای آب باید معمولی باشد که بهترین حالت است. در حالی که آب سرد احساس خوبی می‌دهد، بی حس نمودن‌ حنجره در بلند مدت می‌تواند به شما آسیب برساند.‌ وقتی در حنجره خود احساس درد داشتید،‌ این یعنی بدن شما به شما می‌گوید که باید استراحت کنید.

 

تاثیر آب در خوانندگی

 

2. برای قسمت‌های سخت و نت‌های آغازین، یک میدی برای راهنمایی فراهم کنید

برخی از وکالیست‌ها‌ در زمان برداشت ممکن است با یک ترک که آنها را راهنمایی کند راحت‌تر کار خود را دنبال کنند. البته اکثر وکالیست‌های حرفه‌ای این کار را به هنگام برداشت انجام نمی‌دهند، چرا که باعث ایجاد برخی محدودیت‌ها در ملودی می‌شود و می‌تواند روح‌ قطعه را از ترک جدا کند و یک وکال ماشینی به وجود بیاورد. در هر حال،‌ اگر می‌خواهید وکال‌های پیچیده‌ای در پس‌زمینه داشته باشید، این کار می‌تواند به شما کمک کند. چراکه به احتمال زیاد می‌خواهید وکال شما دقیقاً عنصر زمان را رعایت کند و قطعاً می‌خواهید روی گام باشد. اگر بتوانید یک میدی برای پارت وکال پس زمینه آماده کنید، قطعاً می‌تواند به شما کمک کند چرا که ممکن است وکالیست به درستی از عهده این کار بر نیاید و نتواند جای خود را در میکس پیدا کند.

 

3. فضا را کنترل کنید

اگر وکالیست از لحاظ فیزیکی راحت نیست، ممکن است باعث ایجاد حواس پرتی شود. در اینجا می‌خواهیم بیان کنیم که به نظر ‌ما این مورد می‌تواند وکالیست را بیشتر از نوازنده تحت تاثیر قرار دهد. اگر قرار است که یک نوازنده پیانو برداشتی داشته باشد و مقداری سردش شده باشد یا گرمش شده باشد،‌ به هر حال از عهده این کار بر می‌آید.‌ اما اگر به بدن خود به عنوان یک ابزار موسیقیایی نگاه کنیم، اینگونه حواس پرتی‌ها که از لحاظ فیزیکی‌ شما را با مشکل مواجه می‌کند می‌تواند باعث شود که برداشت‌های زیادی داشته باشید و تنها زمان را از دست بدهید. تمام تلاش خود را بکنید که محیطی مناسب فراهم کنید.

 

خواننده حرفه ای مرد ( اموزش خوانندگی در استودیو )

 

4. متن ترانه را فراهم کنید

درست است،‌ همه ما می‌خواهیم یک وکالیست حرفه‌ای داشته باشیم‌ که قبلاً متن ترانه مورد نظر را حفظ کرده باشد. البته در همه موارد اینگونه نیست، پس بجای اینکه بعد از 40 برداشت عصبانی شوید، راه ساده‌تر این است که متن ترانه را برای وکالیست آماده کنید. هر کاری که می‌توانید برای کاهش حواس‌پرتی وکالیست انجام دهید تا بتوانید نتیجه بهتری در اجرا داشته باشید. پس اگر بتوانید از لحاظ ذهنی این دلگرمی را برای وکالیست فراهم کنید که به هر حال متن ترانه دقیقاً رو به روی او خواهد بود، چرا این کار را نکنید؟

 

تاثیر شعر در خوانندگی

 

5. میکروفون‌های مختلفی داشته باشید

انتخاب نمودن یک میکروفون برای وکالیست مانند انتخاب نمودن یک گیتار برای گیتاریست است. تنها به این دلیل که شما یک میکروفون گران‌قیمت تهیه کرده‌اید به این معنی نیست که میکروفون درستی برای این کار انتخاب کرده‌اید. روش‌های مختلفی وجود دارد که وکالیست‌ها از آنها استفاده می‌کنند بنابراین به هیچ عنوان نمی‌توانید همه آنها را در یک دسته‌بندی جای‌ دهید و از یک میکروفون استفاده کنید.   گزینه‌های مختلفی برای آنها ‌فراهم کنید تا بتوانند‌ از میان آنها انتخاب کنند و قبل از شروع کار به بررسی آنها بپردازید.

برخی از وکالیست‌ها برای پرتاب صدای خود بیشتر از Mask استفاده می‌کنند و برخی از آنها هم نمی‌توانند در یک مکان ثابت جلوی میکروفون بایستند. البته ما هم دوست داریم از میکروفون کاندنسر خود استفاده کنیم، اما اگر وکالیست نتواند در یک فاصله که لازمه آن است ثابت بایستد چه؟ به همین خاطر ما یک RE20 هم تهیه کرده‌ایم. زمانی را به این اختصاص دهید که بتوانید ابزار مناسب را برای کار خود پیدا کنید.

 

میکروفن حرفه ای صدابرداری

 

6. او را احمق جلوه ندهید

احتمالاً شما درباره آهنگسازی و مهندسی صدا چیزی به مراتب بیشتر از یک وکالیست می‌دانید. شاید هم خیلی بیشتر. اما این به این معنی نیست که به حرفای آنها اهمیت ندهید یا با آنها رفتار بدی داشته باشید طوری که انگار چیزی نمی‌دانند. ما بارها مشاهده کرده‌ایم که مهندسان صدا و آهنگسازان سؤالاتی که وکالیست‌ها درباره تکنیک‌ها و آهنگسازی یا برداشت مطرح می‌سازند را در کمال بی‌ادبی نادیده می‌گیرند و با گستاخی آنها را بی‌اهمیت می‌شمرند.

بعضی وقت‌ها جلوی غرور خود را گرفتن کار سختی است،  اما سعی کنید زمان بگذارید و به سؤالات و ایده‌هایی که مطرح می‌سازند اهمیت دهید و با آنها رابطه‌ای بسازید که در بلندمدت بتواند برای شما موثر و مفید باشد. ایجاد یک رابطه بر پایه اعتماد بین‌ هنرمندان موسیقی از هر 10 بار 9 بار نتیجه بهتری خواهد داد. پس به سؤالات پاسخ دهید و به ایده‌ها اهمیت دهید.

 

7. با استفاده از مانیتورینگ میزان صدای آنها را کنترل کنید

اگر وکالیست شما پویایی لازم را که شما به آن اهمیت می‌دهید فراهم نمی‌کند، معمولاً با استفاده از مانیتورینگ می‌توانید به شکلی دقیق آن را کنترل کنید. زمانی با یک وکالیست برخورد داشتیم‌. هر کاری می‌کردیم نمی‌توانستیم کاری کنیم که این وکالیست میزان صدای خود را در قسمت میانی ترانه بالا ببرد. وقتی هدفون میکس آنها را بررسی کردیم متوجه شدیم، صدایی که می‌شنید از نظر خودش به اندازه کافی بالا بود. ممکن است این تمایل در شما ایجاد شود که مانیتور را حذف کنید و به استعداد تکیه کنید، اما به یاد داشته باشید، ممکن است آنها تصمیماتی لحاظ کنند که در بلندمدت برای جلسه‌ مفید نباشد.

در رابطه با اموزش خوانندگی در استودیو باید بگوییم که اگر با وکالیستی کار می‌کنید که بلند نمی‌خواند، می‌توانید برای ایجاد کمی قدرت بیشتر در صدا میزان صدای مانیتور را کاهش دهید. عکس این موضوع هم صدق می‌کند. اگر با وکالیستی کار می‌کنید که صدای بلندی دارد افزایش میزان صدا مانیتور ممکن است باعث شود که وکالیست صدای خود را پایین بیاورد.

 

هدفون مانیتورینگ

 

8. دائماً پیشنهاد استراحت بدهید

انرژی و نیروی زیاد برای کار فوق العاده است، اما ممکن است باعث شود که وکالیست به بدن خود که نیاز به استراحت دارد اهمیت ندهد. اگر بی‌رویه از حنجره استفاده شود، ممکن است در انتهای یک جلسه بلند مدت وکال، کارکتر و کیفیت صدای وکالیست نسبت به شروع جلسه کاملاً تغییر کند – در برخی موارد این باعث می‌شود که کل روز را از دست دهید – از استراحت‌های مکرر استفاده کنید تا وکالیست شما مقداری آب بنوشد و استراحت کند. اجازه دهید وکالیست فعالیتی انجام دهد که نیازمند صحبت کردن نیست. گاهی اوقات حتی وکالیست متوجه نیست که نیاز به استراحت دارد. گاهی اوقات ممکن است آنقدر درگیر این موضوع شود که ” باید یک برداشت عالی داشته باشد” و همه چیز را فراموش کند.‌ پارت گیتار شما می‌تواند صد بار هم برداشت کند و نیاز به استراحت نداشته باشد. صدای وکالیست شما؟ احتمالا نه!

 

ضبط صدا در استودیو موسیقی

 

9. همه چیز را به خاطر داشته باشید

ایجاد یک رویه کاری مناسب برای وکالیست می‌تواند در آینده، در زمان و کیفیت کار شما مثمر ثمر واقع شود. به یاد داشته باشید که چه چیزهایی قابل استفاده است و چه چیزهایی مناسب کار شما نیست، و به خاطر داشته باشید که وکالیست‌ها با یکدیگر متفاوت هستند. با ذهنی باز و آمادگی کامل به جلسه وکال بروید تا بهترین نتیجه را داشته باشید.

 

در همین رابطه بخوانید :

فالش گیری صدای خواننده در اف ال استودیو

چطور میتوان صدای خواننده را به نت تبدیل کرد؟

چگونه با استفاده از کیوبیس فرایند ضبط صدا را بهبود ببخشیم؟

دانلود پلاگین فالش گیری و تیون صدا

دانلود پلاگین ایزوتوپ iZotope Nectar Elements

دانلود پلاگین Izotope VocalSynth 2.00 CE

بررسی و تحلیل بَک وُکال آرتیست

 

منبع : بیتستان مرجع : آموزش موسیقی ، مقالات تحلیلی موسیقی

امتیاز دهی به این مقاله تحلیلی
  • امتیاز داده شده به این مطلب
Overall
5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *