ضبط وکال اگر قرار بر این باشد که به صورت حرفه ای و شفاف انجام شود نیازمند این است که خیلی از نکات ریز و درشت و صد البته مهم را رعایت کند. در اکثر مواقع این صدابرداران هستند که نکات ضروری و مهم را به وکالیست به هنگام ضبط یادآور می شوند اما در برخی موارد هم اشتباهات رایجی رخ می دهد که امکان دارد از دید خیلی از افراد پنهان بماند.

 

در واقع یکی از تخصصی ترین مراحل ساخت آهنگ و همچنین انتشار آن، ضبط صدا است که این نوع ضبط ها هر چه به صورت تخصصی تر و اصولی تر انجام شود می تواند در کیفیت و پیشرفت دارنده آلبوم تأثیرگذار باشد. همان طوری که اطلاع دارید یکی از قسمت های مهم به هنگام خوانندگی، ضبط وکال در استودیو به شمار می رود که برای خیلی از هنرجویان و حتی اشخاصی که به تازگی وارد این حیطه شده اند یک مقدار گنگ و نامفهوم است. قبل از اینکه به اشتباهاتی که در این ضبط به وجود می آید بپردازیم سعی می کنیم چند نکته مهم برای ضبط وکال در استودیو را بیان کنیم.

 

نکته اول: انتخاب بهترین زمان برای ضبط وکال

یکی از نکاتی که باید توجه کنید این است که صدای خواننده بهترین بازدهی را بین ظهر تا غروب به نمایش می گذارد و به صورت تجربی ساعات اولیه صبح به خاطر اینکه ماهیچه های حنجره و تارهای صوتی گرفته و بسته است برای یک ضبط خوب و بی نقص، مناسب نمی باشد و قطعاً تأثیر منفی روی صدای خواننده خواهد گذاشت. در ضمن برای کسب اطلاعات در مورد خرید تحهیزات استودیویی وارد لینک آبی رنگ شوید.

 

نکته دوم: نوشیدن آب را فراموش نکنید

 

ضبط صدا

 

نوشیدن آب یکی از مهم ترین مواردی است که به هنگام ضبط وکال در استودیو باید به آن توجه کنید. در واقع خشک بودن ماهیچه های حنجره و همچنین تارهای صوتی می تواند باعث آسیب رسیدن به صدای خواننده شود،  که البته این آب با توجه به دمای اتاق نباید خیلی گرم یا خیلی سرد باشد. حتی الامکان قبل از ضبط یک بطری آب معدنی ولرم همراه خودتان داشته باشید.

 

نکته سوم: قبل از ضبط وکال حتماً خوب استراحت کرده باشید

مورد دیگری که باید به آن اهمیت بدهید این است که قبل از ضبط حتماً خوب استراحت کرده باشید. یک خواب خوب می تواند تأثیرات مثبتی را روی صدای خواننده داشته باشد.

 

نکته چهارم: به هنگام ضبط وکال حتماً آرامش را برقرار کنید

برخی از افراد بی تجربه یا بهتر بگوییم کم تجربه سعی می کنند به صورت گروهی با دوستان خود به استودیو بروند و متأسفانه حضور این افراد می تواند موجب شلوغ شدن استودیو و در نهایت کم شدن تمرکز خواننده و حتی صدابردار شود پس تا جای ممکن از ورود و به همراه داشتن افراد متفرقه به داخل استودیو، خودداری کنید.

 

نکته پنجم: از یک شخص با تجربه کمک بگیرید

هیچ فرقی میان اشخاص حرفه ای و مبتدی و تازه کار وجود ندارد؛ به هر حال وجود یک شخص با تجربه و صاحب نظر که می تواند به آهنگ هایی که ضبط می کنید به شکلی متفاوت تر و ریزتر نگاه کند و تمامی اشکالات ضبط را شناسایی و نواقص به وجود آمده را رفع کند، الزامی و ضروری است.

به طور معمول در اکثر استودیوها شخصی که صدابرداری می کند می تواند عملیات نظارت بر صدا را هم انجام دهد و در کل وجود یک شخص ناظر که از موسیقی سر رشته کافی دارد به طور حتم باعث بهینه شدن روند ضبط صدا و از همه مهم تر متمرکز شدن صدابردار روی وظایف خود در اتاق فرمان خواهد شد.

 

نکته ششم: اگر فکر و ذهنی مشغول دارید اقدام به ضبط وکال نکنید

 

اشتباه در ضبط وکال

 

تجربه ثابت کرده وکالیست هایی که فکر و ذهن مشغولی داشتند هرگز نتوانستند یک برداشت و ضبط خوب را در استودیو داشته باشند و این یکی از نکاتی است که باید به آن اهمیت بدهید و تا جای ممکن روز و ساعتی را برای ضبط وکال انتخاب کنید که هم از لحاظ روحی و هم از لحاظ روانی در بهترین حالت ممکن باشید.

اما بعد از این همه تفاسیری که بیان کردیم می رسیم به موضوع اصلی مقاله که در مورد اشتباهاتی است که ممکن است به هنگام ضبط وکال با آن برخورد کنید. به هر حال این اشتباهات رخ می دهد اما دانستن آنها می تواند مانعی باشد برای تکرار مجدد آن.پس تا پایان مقاله ما را همراهی کنید.

 

اشتباه اول: انتخاب اتاق هایی که آکوستیک ضعیفی برای ضبط وکال دارند

 

ضبط بهترین صدا

 

در خیلی از موارد دیده شده که برخی از افراد سعی می کنند برای ضبط وکال در خانه و یا فضاهایی که وضعیت مناسبی از نظر آکوستیکی ندارد، استفاده کنند. به طور حتم هرگز در چنین شرایطی نمی توانید این توقع را داشته باشید که ضبط با بهترین و مناسب ترین کیفیت انجام شود. چرا که وجود هرگونه انعکاس صدا و پژواک صوتی می تواند کار ضبط را با مشکل مواجه کند.

 

اشتباه دوم: توجه نکردن به سر و صداهایی که در اتاق وجود دارد

قطعاً اگر اتاق آکوستیک نباشد، صداهای موجود در اتاق و حتی نویزهایی که به میکروفن وارد می شود می تواند از کیفیت ضبط وکال بکاهد و اکثر صدابردارها از این مورد آگاهی دارند. از جمله این صداها می توان به عبور و مرور ماشین ها در خیابان و سر و صدای سیستم های سرمایشی و گرمایشی اشاره کرد و در این طور مواقع ممکن است این فرکانس های پایین در کیفیت صدای ضبط شده تأثیرگذار باشند. اما برای تصحیح تمام این موارد می توان به وسیله نرم افزارهای آهنگسازی این کار را انجام داد.

برای اینکه از ورود صدای ترافیک و همچنین لرزش هایی که به وجود می آید به داخل استودیو جلوگیری کنید می توانید از کف های چوبی، فرش و یا موکت استفاده کنید. در گاهی اوقات بایستی ضبط را به ساعات کم رفت و آمد موکول کنید و یا اینکه بهتر است دستگاه‌های گرمایشی و سرمایشی، چراغ‌ های فلورسنت و حتی یخچال را پیش از ضبط وکال خاموش نمایید. حتی اگر لازم باشد می توانید دریچه های کولر را هم به شکلی تنظیم نمایید که دهانه آن به سمت میکروفن نباشد تا در خروجی صدا تأثیری نداشته باشد.

 

اشتباه سوم: بیش از حد استفاده کردن از افکت ‌ها و پردازشگرها

اشتباه در ضبط صدا

خیلی از استودیوها هستند که برای بهتر کردن صدا و همچنین کمتر کردن زمان مورد نظر برای پردازش صدای ضبط وکال از تجهیزات صدا مانند کمپرشن یا EQ استفاده می کنند. برخی دیگر از پری امپ ها با وجود ایجاد تغییر در صدای اصلی سعی در ایجاد یک صدای بسیار گرم و زیبا دارند که در واقع نتیجه ضبط خیلی زیباتر خواهد بود.

اما در عین حال یکی از بزرگ ترین مشکلاتی که به هنگام استفاده از این تجهیزات به وجود می آید، تغییر در صدای اولیه است. پیشنهاد ما این است که از چنین تجهیزاتی به صورت کاملاً اندازه و هوشمندانه استفاده نمایید و از محدوده داینامیک صدا تا جایی که ممکن است محافظت نمایید. همچنین به این مورد دقت کنید که پری امپ میکروفن اورلود (overload) نشود. به خاطر اینکه این امکان وجود دارد که به هنگام میکس قطعه هایی با فضای آرام، در پایان میکس با صدایی که به صدای منتشر شده از یک بلندگو شباهت دارد، مواجه شوید.

 

اشتباه چهارم: وسواس زیاد برای انتخاب کردن بهترین میکس به هنگام ضبط وکال

در اکثر مواقع خیلی از صدابردارها به دنبال ضبط کردن بهترین و در عین حال کاربردی ترین صدا برای استفاده در میکس نهایی هستند و این مورد ممکن است مشکلاتی را ایجاد نماید. برای این مورد پیشنهاد می کنیم که از همان مرحله اول ضبط وکال، برای برخوردار بودن از بهترین میکس این کار را در اتاق کنترل انجام دهید. شاید برخی از مشتریان بیشتر به دنبال صداهایی با فرکانس های بالا و بیش از حد قوی و یا به دنبال صداهایی بدون کمپرشن باشند اما به هر حال صدابردار موظف است مطابق میل وکالیست ضبط وکال را انجام دهد.

 

اشتباه پنجم: در ضبط وکال عجله نداشته باشید

متأسفانه برخی از افراد سعی می کنند فرآیند ضبط وکال را به سرعت به پایان برسانند و رفع مشکلات و نواقص موجود را به خصوص زمانی که نیاز به زمان بیشتری دارد را به مرحله میکس واگذار می کنند. اما صدابردارهای حرفه ای خیلی متفاوت تر از این اشخاص فکر می کنند. شاید در نگاه اول ضبط قطعه هایی کاملاً بی کیفیت یک مقدار منطقی به نظر برسد اما این مورد زمانی که به بخش ادیت و میکس وارد می شود زمان بیشتری را می طلبد قطعاً در پایان کار خروجی صدا، یک قطعه خوب، قابل قبول و استاندارد نخواهد بود.

 

بهترین ضبط وکال

به طور مثال تصحیح تن های بی کیفیت و همچنین مسیرهای سیگنال پیچیده یک فرآیند خیلی تخصصی و دشوار خواهد بود. هر چند که یک ضبط وکال به صورت ضعیف و تلاش مجدد برای تصحیح آن بعد از ضبط صدا می تواند زمان و انرژی صدابردار را به صورت قابل توجهی هدر دهد. در این بین نرم افزارهایی وجود دارند که می توانند اشتباهات هر چند کوچک را به بهترین و طبیعی ترین شکل ممکن پوشش دهند اما هرگز نرم افزاری را پیدا نخواهید کرد که تلفظ اشتباه یا ضعف های رایج در کاراکتر صدا را پوشش دهد. پس پیشنهاد ما این است که از همان ابتدای ضبط وکال بهترین صدا را ضبط کنید تا به فکر تصحیح آن در آینده نباشید.