آموزش آهنگ سازیآموزش لاجیک پرو ایکس

تبدیل صدای ملودیک به میدی در Logic Pro X

نرم­ افزار لاجیک پرو ایکس از ابزارهایی برخوردار است که به واسطه آنها می ­توانید تبدیل صدا به میدی در لاجیک پرو را به آسانی انجام دهید. پروسه ای که می‌تواند به شکل قابل ملاحظه ­ای برای شما مفید باشد، البته اگر بدانید که باید از آن چطور استفاده کنید و ما توضیح می‌­دهیم که دقیقاً باید چه کار کنید.امروزه بیشتر نرم­‌افزارهای میزبان از قابلیت­‌های ویرایش زمان و گام صدا برخوردار هستند و در برخی موارد ممکن است از یک قابلیت مفید دیگر یعنی تبدیل صدای ضبط شده به میدی نیز برخوردار باشند.

برای انجام تبدیل صدا به میدی در لاجیک پرو دلایل زیادی وجود دارد. یک عمل کاربردی مرسوم، جایگزینی درام است، اما ما در اینجا می‌خواهیم راجع به تبدیل صدا­های ضبط شده ملودیک به میدی صحبت کنیم. در یک سناریوی معمولی، یک موسیقی­دان که ساز اصلی او کیبورد نیست حضور دارد یک گیتاریست یک ساکسیفونیست یا یک وکالیست.

 

تبدیل صدا به میدی در لاجیک پرو

بجای اینکه به سختی تلاش کنید تا بتوانید از یک نوازنده، یک اجرای کیبورد خوب داشته باشید که حتی ممکن است آن نوازنده در این زمینه بهترین اجرا را هم نداشته باشد – چرا که ساز اصلی او نیست. شما می­توانید پارت‌های خود را روی ساز اصلی نوازنده که در آن مهارت دارد ضبط کنید و سپس آنها را به میدی تبدیل کنید. در حالیکه گیتار­ها و سازهای بادی تخصصی برای پرونده‌­های میدی وجود دارد، این سازها می‌توانند قیمت بالایی داشته باشند و نیازمند تکنیک­‌های نوازندگی متفاوتی باشند. بنابراین قابلیت تبدیل صدایی که نوازنده روی ساز اصلی خود ضبط کرده است که برای او آشنا است و با آن ساز راحت است و در آن مهارت دارد و تبدیل آن به میدی و استفاده از صداهای مختلف بر پایه میدی می­تواند یک گزینه فوق­‌العاده محسوب شود.

 

کاربردهای تبدیل صدا به میدی

تبدیل صدا به میدی در لاجیک پرو ممکن است در موقعیت ­هایی به شما کمک کند. وقتی که یک پارت – مثلاً، یک ترک گیتار بیس الکتریک – به پردازش­هایی بیش از یک اکولایزر یا کمپرسور نیاز داشته باشد؛ احتمالاً صدای بیس که با انگشتان دست نواخته شود بهتر از صدایی است که با مضراب نواخته شود، یا حتی یک ساز آکوستیک بیس. وقتی که صدای ضبط شده به میدی تبدیل شود، می­توانید صد­اهای مختلف بیس را جایگزین کنید تا صدای ایده‌آل خودتان را بیابید. حتی می­توانید از یک نوازنده گیتار برای بیس استفاده کنید که تنها سیم ­های بیس گیتار را می­ نوازد، سپس آن را به میدی تبدیل کنید، حالا گام را یک اکتاو پایین بیاورید تا بتوانید از مزیت کاراکتر صدایی که روی فرت­بورد اجرا شده است استفاده کنید.

در برخی موارد دوبل کردن یک ترک که در واقع همان پارت تبدیل شده میدی است که به یک ساز دیگر اختصاص یافته است می‌تواند به شکل مؤثری به کیفیت تنظیم (ارنج) بیافزاید که مؤثر­تر از دوبل کردن ساز اصلی است. ترکیب دو لهجه مختلف صدا – پارت اصلی به‌­علاوه ساز­های مجازی دلخواه که به نسخه میدی آن اختصاص یافته است – می­تواند کاراکتر صدای شاخص‌­تری نسبت به Delay یا Chorus در تنظیم ایجاد کند.

کاربرد­های خلاقانه دیگری در تبدیل صدا به میدی در لاجیک پرو نیز وجود دارد که می‌­توانید از آنها استفاده کنید. یک نوازنده سازهای بادی، مثلاً یک ساکسیفونیست، می­تواند صدای ساز خود را ضبط کند، سپس آن را به میدی تبدیل کند، و نسخه میدی آن را چند بار تکرار کند، و هر کدام از این نسخه­ های تکرار شده را به یک ساز برنجی اختصاص دهد – ترومپت ، ترامبون … – و یک بخش کامل از سازهای بادی برنجی ایجاد کند.

برای داشتن آکوردهای کامل­‌تر در آموزش تبدیل صدا به میدی در لاجیک پرو می­توانید از تغییر گام استفاده کنید، می­توانید از مقداری Delay استفاده کنید که طبیعی‌­تر به نظر برسد. مثل خطا­های کوچک انسانی در زمان بندی­ها – اما کماکان مزایای لهجه و بیان ساز اصلی واقعی را خواهید داشت. ما در گذشته با وکالیستی همکاری داشتیم که تنها با استفاده از صدای خود و بدون بیان کلمات بداهه نوازی می­کرد، سپس آنها را به میدی تبدیل می­کرد و صداها و پد­های مختلفی به آنها اختصاص می‌داد و بدون اینکه یک دکمه کیبورد را لمس کند با آنها توالی‌­های جالبی می­ساخت (مثل لوپ) و یک تنظیم کامل از آنها خلق می­کرد.

 

در عمل

درست است، معمولاً در عمل دریافت چنین نتایجی، با استفاده از تبدیل صداها به میدی در ترک­‌ها، به سادگی قابل دست یابی نیست. ما در بالا تنها این موضوع را بسیار ساده برای شما مطرح کردیم و آن را شرح دادیم. این روش‌­ها غیر طبیعی نیستند. قبل از تبدیل صدا به میدی، یا بعد از تبدیل صدا به میدی، یا در هر دو حالت، می­توانید در صدا­ها تغییر ایجاد کنید تا بتوانید از این ساز­های مجازی صدای طبیعی­‌تری داشته باشید. البته ممکن است بسیاری از حالت­‌ها و تکنیک­‌هایی که نوازنده روی ساز اصلی اجرا کرده است در پارت‌­هایی که با میدی ایجاد شده­‌اند انتقال پیدا نکند. حداقل مستقیماً اینگونه نیست. اما به هر حال مزایای فوق العاده­‌ای در این کار نهفته است که ارزش امتحان کردن را دارد.

بیایید نگاهی به پردازش­‌های ابتدایی که باید روی نسخه­‌های تبدیل شده صدا به میدی انجام دهیم داشته باشیم که ممکن است در حین کار با مشکلاتی نیز همراه باشد که آنها را در ادامه بررسی خواهیم کرد. ما در این مثال از قابلیت Audio To MIDI در Logic استفاده می­کنیم.

 

آموزش تبدیل صدا به نت میدی در اف ال استودیو

 

Flex Pitch به میدی

علاوه‌­بر قابلیت تبدیل درام به میدی، Logic می­تواند صداهایی که به صورت ملودیک ضبط شده‌­اند را نیز با استفاده از ویرایشگر Flex Pitch به میدی تبدیل کند. بیشتر کاربران Logic می‌دانند که Flex Pitch صداهایی را که به صورت Monophonic ضبط شده‌­اند را تجزیه و تحلیل می کند، نت­‌ها و گام آن را مشخص می­کند و آنها را برای ویرایش نشان می‌­دهد. مانند (تقریباً) تمام ویرایشگرهای صدا، به شکل طراحی شده است که تنها با ملودی­های Monophonic سازگاری دارد – نه آکورد­ها و این محدودیت روی تبدیل صدا به میدی نیز اثرگذار است که بر گرفته از تحلیلگر Flex Pitch است.

 

ویرایشگر Flex Pitch در Logic و گزینه Audio-To-MIDI

 

در واقع، روند ایجاد یک ترک میدی از طریق تحلیل گر Flex Pitch بسیار آسان است. اولین قدم این است که Flex Pitch را برای ترک صدای مبدأ فعال کنید. زمانی که کار تجزیه تحلیل ترک پایان پذیرفت و قسمت نمایشگر نت‌­های Flex Pitch ظاهر شد می‌توانید گزینه “Create MIDI Track From Flex Pitch Data” را انتخاب کنید. برای اینکار می­توانید از طریق منوی اصلی ویرایش یا منوی ویرایشگر اقدام کنید.Logic به صورت خودکار یک ترک ابزار (با استفاده از ابزار پیش­فرض) دقیقاً زیر ترک صدا ایجاد می­کند، که منطقه آن دربردارنده داده‌­های میدی است که به تازگی استخراج شده است. شما می­توانید ابزار را تغییر دهید و ابزار دلخواه خود را انتخاب کنید یا به سادگی منطقه میدی را بکشید و روی ترک ابزار دلخواه­‌تان رها کنید.

 

یک ترک میدی جدید که از یک ترک صدای Flex Pitch بالای خود تبدیل شده است

 

تنظیم دقیق

داده‌­های میدی جدید، برای تمام نت‌­هایی که توسط تحلیلگر Flex Pitch تشخیص داده شده­ است، نت‌­های میدی خواهد داشت. زمان‌بندی داده‌­های میدی نیز از زمان‌بندی نت­‌های صدای ضبط شده اصلی پیروی می‌کند. ممکن است برخی از نت­‌ها به درستی تشخیص داده نشده باشند، یا برخی نویزها اشتباهاً به صورت نت تشخیص داده شده باشند. در صورت وجود این موارد ویرایش مناسب می­‌تواند قبل از تبدیل به میدی در ویرایشگر Flex Pitch یا بعد از تبدیل در ویرایشگر Piano Roll صورت پذیرد.

در برخی موارد ممکن است نقطه شروع نت در تحلیلگر Flex Pitch کمی با تأخیر تشخیص داده شود ( این کار اجازه می‌دهد زمانی از شروع اجرای نت بگذرد تا گام نت به درستی تشخیص داده شود) که در نتیجه آن میدی تبدیل شده جدید، ممکن است در مقابل باقی ترک، کمی با تأخیر به نظر برسد، یا ممکن است در مقابل صدای ضبط شده اصلی دوبل شود که در این حالت نیز همین نتیجه را دریافت می­کنید. برای برطرف کردن این مشکل می‌­توانید منطقه میدی را چند میلی ثانیه جلو ببرید ( یا می­توانید یک Delay معکوس در Region Inspector اعمال کنید ) تا تمام تأخیر­ها برطرف شوند.

 

باید بدانید

اگر زمان بندی برداشت اصلی دچار نقص باشد شما دو گزینه پیش رو دارید؛ یا تصمیم بگیرید که این یک نقص موسیقایی است و می‌تواند عنصر انسانی را وارد موسیقی کند و طبیعی‌­تر باشد و با پارت میدی جدید به کار خود ادامه دهید، یا تصمیم بگیرید که اجرای خوبی نبوده است. می­توانید به صورت دستی زمان بندی را اصلاح کنید یا قبل از تبدیل به میدی، Quantization را روی برداشت اصلی اعمال کنید.

در صورتی که برداشت اصلی را همانگونه که هست تبدیل کنید و در ادامه اصلاح اتوماتیک زمان‌بندی را به صورت جداگانه روی پارت میدی و صدای مبدأ اعمال کنید متوجه می­شوید که انعطاف­‌پذیری بیشتری نصیب شما می­شود – مخصوصاً اگر آنها را دوبل کنید – و احتمالاً می­توانید از Partial Quantization یا گزینه MIDI Only Smart Quantize در Logic استفاده کنید تا چیزی کمتر از “بدون نقص” با شنوندگان مکالمه کنید تا بتوانید یک رابطه زمان‌بندی طبیعی‌­تر بین ترک‌­های دوبل شده داشته باشید که بر اساس اجرای اصلی است.

 

پویایی

علاوه‌­بر گام و زمان‌بندی، میزان صدای نت­‌ها در داده‌های میدی به عنوان پرتاب صدا تفسیر می­‌شود و برای هر نت میدی یک پرتاب صدای متناسب اختصاص داده می­شود.

 

در ویرایشگر Piano Roll در Logic ، پرتاب صدای مختلف نت‌­ها، با رنگ­‌های جداگانه نمایش داده می­‌شود.

 

برای سازهای کوبه‌­ای، این ویژگی می ­تواند تمام نیازهای شما برای یک ترک میدی را مرتفع کند. بنابراین اگر یک صدای ضبط شده، به عنوان مثال یک بیس، به میدی تبدیل شود، این نت ­های میدی می‌توانند وقتی که یک ساز دیگر را برای بیس انتخاب می‌­کنید یا آن را دوبل می­کنید، پویایی اجرای اصلی را منعکس کنند.

 

 

مثال صوتی شماره 1 در آموزش تبدیل صدا به میدی در لاجیک پرو : یک صدای ضبط شده از بیس الکتریک که به میدی تبدیل شده است و به صدای یک ساز مجازی بیس دیگر اختصاص یافته است.

اما ممکن است در برخی ملودی ­های صوتی ملاحظات دیگری مطرح باشد که مقداری بر دشواری کار می­افزاید و داشتن یک اجرای متناسب از یک ترک میدی را با چالش روبرو می‌کند. در وهله اول، Flex Pitch مقدار محدوده پرتاب صدای میدی از صدای ضبط شده را، بین 0 تا 127 تشخیص می­دهد. اما ممکن است (و ممکن است اینگونه نباشد) بین میزان پویایی ترک اصلی صدا و پاسخگویی پویایی ابزار مجازی که به ترک میدی جدید اختصاص یافته است رابطه موسیقایی و متناسبی برقرار نشود .

در نتیجه آن، و در بیشتر موارد، شما مجبور هستید محدوده پرتاب صدای ابزار مجازی را که به ترک میدی اختصاص داده­اید کمی تغییر دهید. اگر در P­rogramming تخصص دارید می­توانید با ایجاد تغییراتی در پاسخگویی پرتاب صدا و میزان و تن صدا در خود ابزار مجازی اینکار را انجام دهید، اما یک روش آسان­تر می­تواند ایجاد تغییرات در محدوده پرتاب صدای داده­ های میدی باشد. در Logic و بدون آسیب وارد نمودن کلی، می­توانید اینکار را با انتخاب منطقه میدی و با بکارگیری Region Inspector یا با استفاده از یک پلاگین میدی انجام دهید. در Region Inspecto، تنظیمات Velocity مقادیر ایستایی از مقادیر پرتاب صدا را برای شما فراهم می­کند. تنظیمات Dynamics نیز پیوسته با آن اعمال می­شود که تنظیماتی را در فشرده ­سازی و گسترش محدوده پرتاب صدا در حدود مقدار پرتاب صدای متوسطی در محدوده­ 64 برای شما فراهم می­کند.

شما می‌توانید این دو را با یکدیگر تنظیم کنید و در آن تغییراتی ایجاد کنید تا بتوانید مقیاس پرتاب صدای منطقه میدی را که ابزار مجازی به آن اختصاص یافته است تغییر دهید و با استفاده از قوه شنوایی خود به مقدار پاسخگویی پویایی دلخواه و مطلوب خود دست بیابید. اینکار باعث می‌شود تا بتوانید تنظیمات متفاوتی را برای منطقه­ های مختلف میدی که از صدای اصلی استخراج کرده­اید اعمال کنید و بتوانید در صورت نیاز پاسخگویی پرتاب صدا را برای دریافت نتایج موسیقیایی متفاوت در بخش ­های مختلف اعمال کنید.

 

از سوی دیگر در این بخش از آموزش تبدیل صدا به میدی در لاجیک پرو  شما می­توانید توسط پلاگین Velocity Processor مقدار پاسخگویی میدی را برای تمام ترک یا کانال مشخص کنید، که در قسمت MIDI Plug in ترک ابزار مجازی قابل دسترسی است. با این کار می‌توانید از طریق چند روش مختلف، مقیاس داده های­میدی را مشخص کنید. گزینه Add/Scale تقریباً از همان کارایی در Region Inspector برخوردار است.

 

دو روش تنظیم پرتاب صدا در ترک­ های تبدیل شده به میدی

 

Sustain در ابزار­ها

در این بخش از آموزش تبدیل صدا به میدی در لاجیک پرو در مورد ابزارهای Sustain ، نکته دیگری که باید در پویایی در نظر داشته باشید، سطوح یا تن­های مختلف نت­‌ها است که وقتی نوازنده نت­‌ها را اجرا می­کند روی نت ساستین اعمال می­شود. یک مثال در این زمینه می‌تواند نوازنده سازهای بادی برنجی باشد – مثل یک نوازنده ترومپت یا ساکسیفونیست – که نت­‌ها را اجرا می­کند و آنها را نگاه می­دارد و یک تغییر بسیار دقیق و ظریف روی نتی که نگاه داشته است اعمال می کند، یعنی به سطح آن می­افزاید و تن آن را کمی شفاف­ تر می­کند.

تکنیک تبدیل صدا به میدی در لاجیک پرو در اجرا است که معمولاً نوازندگان سازهای بادی برنجی – همینطور نوازندگان دیگر سازهای Sustain اجرا می­ کنند و متأسفانه همیشه قابل انعکاس در میدی نیست. به عنوان مثال Logic این نمود از اجرای اصلی را نمی‌تواند در داده­‌های تبدیل شده میدی منعکس کند. همچنین تکنیک ویبراتو در اجرای اصلی نیز قابلیت انعکاس در میدی را نخواهد داشت.

 

نکته قابل توجه

بنابراین اگر این تکنیک‌ها و حالت ­های اجرای اصلی برای شما اهمیت ویژه‌ای دارند و شما نیاز دارید که آنها را در نسخه میدی اجرا داشته باشید، باید آنها را بعد از تبدیل به میدی اعمال کنید. برای این کار می­توانید سطح و نت‌های مختلف (فیلتر) را به MIDI CC در ابزار مجازی اختصاص دهید و داده‌­های MIDI CC یا اتومیشن را Overdubbing کنید تا عنصر­های اجرای اصلی را وارد پارت میدی کنید. این ترفند ممکن است کمی غیر معمول جلوه کند و برای مهندسان صدا و آهنگسازان از لحاظ فنی برخلاف عادت ­های همیشگی باشد. اما می‌تواند به پارت تبدیل شده کمی زندگی ببخشد و آن را طبیعی‌­تر کند.

از آنجایی که این تغییرات دقیقاً مانند اجرای ضبط شده اصلی نیست، در صورت دوبل کردن پارت اصلی با پارت میدی می­تواند برای شما مفید باشد (برای روشن شدن موضوع می‌توانید به مثال تبدیل صدا به میدی ساز­های بادی برنجی ما در بالا توجه کنید)

 

نتیجه­‌گیری

در برخی موارد می­‌توانید به بهترین شکل ممکن صدا را به میدی تبدیل کنید و همه چیز در جای خود قرار خواهد گرفت و در این صورت به راحتی می­‌توانید پارت­‌ها را دوبل کنید یا سازهای مختلف دیگری به جای ساز اصلی اختصاص دهید. در موارد دیگر ممکن است کمی یا بسیاری تغییرات نیاز داشته باشید تا بتوانید نتیجه موسیقایی متناسبی از پارت تبدیل شده به میدی داشته باشید. اما وقتی که با این روند آشنا شدید، حتی صدا­هایی که به میدی تبدیل شده­‌اند و نیاز به مقداری تنظیم دقیق دارند نیز می‌توانند به شکلی کاملاً مؤثر صورت پذیرند که می‌توانند گزینه‌­ها و فرصت­‌های خلاقانه موسیقایی را در آهنگسازی و تنظیم برای شما به ارمغان بیاورند.

 

در همین رابطه بخوانید :

10 نکته برای افزایش سرعت در کار با Logic

آموزش Stereo Image در لاجیک پرو ایکس

5 توصیه کوتاه برای ساخت ریمیکس بهتر

قسمت اول آموزش مقدماتی لاجیک پرو ایکس

قسمت دوم آموزش مقدماتی لاجیک پرو ایکس

قسمت سوم آموزش مقدماتی لاجیک پرو ایکس

قسمت چهارم آموزش مقدماتی لاجیک پرو ایکس

 

1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (1 votes, average: 5٫00 out of 5)
Loading... راستی! برای دریافت مطالب آموزشی و فایل‌های رایگان در کانال تلگرام بیتستان عضو شوید
برچسب ها

آرمان ملک محمودی

همیشه رویای راه اندازی یک وبسایت آموزش موسیقی با کلی خلاقیت و ایده را داشتم. آن رویا امروز "بیتستان" نام دارد.

نوشته های مشابه

‫2 نظرها

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن