آموزش اف ال استودیوآموزش موسیقی

ساخت آکورد Supersaw برای سبک Future Bass

سینتی­‌سایزر ES2 در Logic بسیار قدرتمند است و از سازگاری بالایی برخوردار است. در اینجا ما به آموزش ساخت Supersaw در لاجیک خواهیم پرداخت و خواهیم گفت که چگونه می‌­توانید از آن استفاده کنید و آکوردهای SuperSaw را برای موسیقی‌­های Future Bass بسازید.

 

یکی از صداهای مشخص در موسیقی­‌های Future Bass صدای آکورد­های SuperSaw سینتی‌­سایزر در این سبک موسیقی است. این صدا را می­‌توانید به سادگی در لاجیک پرو ایجاد کنید. در این مقاله ما به شما نشان می‌دهیم چگونه می­توانید با ابزار ES2 در Logic این صدا را طراحی کنید، و چگونه می­توانید به صدای این آکوردها بیافزایید و کمپرسور را سایدچین کنید تا این صدای منحصر به فرد را ایجاد کنید.

 

افزودن SuperSaw در ES2

برای شروع، یک ترک برای ابزار ایجاد کنید و یک نمونه از ES2 را به آن اضافه کنید. باید از یک نمونه کاملاً ساده استفاده کنید. حالا در تنظیمات از پیش تعیین شده در پوشه Tutorial Settings گزینه Analog Saw Init را مطابق تصویر انتخاب کنید. این یک مجموعه OSC از موج­‌های Saw به شما می­دهد.

 

ساخت Supersaw در لاجیک

 

اکنون برای ایجاد یک صدای SuperSaw باید در سینتی سایزر از صداهای چندگانه Saw به طور دسته­‌جمعی استفاده کنید. هردو Oscillator را فعال کنید. روی سومین OSC یک موج Saw انتخاب کنید. روی دومین OSC Sync Saw را انتخاب کنید تا در موج­‌ها مقداری تفاوت وجود داشته باشد.

 

Saw ها را Detune کنید

حالا در این قسمت از آموزش ساخت Supersaw در لاجیک برای تقویت صدای Saw می‌توانید Oscillator ها را کمی Detune کنید. OSC اول را همانطور رها کنید. اکنون OSC دوم را به مقدارc ­12- می‌توانید Detune کنید. حالا OSC سوم در مقدارc­4 می‌توانید Tune کنید. همچنین اطمینان حاصل کنید که تنظیمات شما روی 16 صدا قرار داشته باشد تا بتوانید از صدای سینتی­سایزر نهایت استفاده را داشته باشید. اکنون یک آکورد اجرا کنید تا بشنوید این حالت تقریباً Unison که برخی از صداهای آن کمی Detune شده‌اند چگونه است.

 

 

SuperSaw را تقویت کنید

ما می­ خواهیم برای افزودن جزئیات بیشتری به صدا، سطح طول موج را کمی بیشتر کنیم تا مقدار بیشتری بیس داشته باشیم. همچنین کمی Chorus به آن اضافه می­کنیم تا صدای Detune شده را تقویت کنیم و Cutoff Filter ها را کمی تغییر دهیم. ما تنظیمات Cutoff اول را روی 0.720 و دوم را روی 0.940 قرار داده­ایم. برای افکت هم می‌توانید Chorus را به آن اضافه کنید و Speed را افزایش دهید. دکمه Analog چه می شود؟

 

 

آن را می­توانید روی 0.4 تنظیم کنید. با اینکار می‌توانید مقدار دقیقی Detune تصادفی به آن اضافه کنید که کاراکتر و مشخصه سینتی­سایزر­های کلاسیک است، بنابراین هر بار که یک آکورد را اجرا می­کنید مقداری Tuning و Detuning در تن صدا­ خواهید داشت.

 

استفاده از آکورد­هایی که به صدای آن افزوده شده است

در این بخش از آموزش ساخت Supersaw در لاجیک به شما خواهیم گفت که برای اینکه در این سبک از موسیقی از SuperSaw بهترین نتیجه را دریافت کنیم باید از آکورد­هایی که به صدای آن افزوده شده است استفاده کنیم. یک آکورد ساده سه نتی، نتیجه مورد انتظار را به ما نمی‌دهد. بنابراین آکوردهای خود را گسترش دهید و از نت­های بیشتری استفاده کنید. برای مثال ما از این نت­ها برای آکورد F استفاده کرده­ایم :

 

F1 F2 A2 C2 F3 A3. بنابراین این یک آکورد ماژور ساده است اما از هر دو طرف به نت­های آن اضافه شده است.

 

 

افزودن نت­‌های دیگر به آکورد نیز می­تواند مؤثر باشد، نت های 7 و 9 و 11 . بنابراین آنها را هم می‌توانید امتحان کنید. ما کمی به عقب برگشتیم و در خط آکورد، آکورد F را به7  FMaj تبدیل کرده­ایم تا کمی به زیبایی موسیقیایی خط آکورد بیافزاییم. آکورد­های مختلف را امتحان کنید و سعی کنید از آکوردهایی استفاده کنید که نت­های بیشتری دارند چرا­که در مرحله بعدی که می­خواهیم کمپرسور را سایدچین کنیم به ما کمک می­کند.

 

آکورد­ها را سایدچین کنید

برای دریافت یک صدای قدرتمند در آکورد­ها که مشخصه این سبک موسیقی است باید کمپرسور را سایدچین کنید. شما می­توانید آکورد­ها را به Kick یا Bass سایدچین کنید. ما در این مثال از Kick استفاده می­کنیم. در ترک Kick یک Bus ایجاد کنید و درجه صدای آن را تا انتها افزایش دهید. با این کار یک ترک Aux در میکسر ایجاد می­کنید که به کانال Bus اختصاص یافته است.

 

 

اکنون برای اینکه در میکسر به کانال Aux مسیر­دهی کنید، خروجی را روی No Output قرار دهید. در این حالت سیگنال Kick به این ترک فرستاده می­شود اما از خروجی اصلی خارج نمی ­شود.

 

 

اکنون در ES2 SuperSaw یک کمپرسور اضافه کنید. در این کمپرسور سایدچین را روی کانال Bus تنظیم کنید. ما برای کمپرسور از این تنظیمات استفاده می­کنیم :

 

  • Threshold: -30dB
  • Ratio: 2.9:1
  • Knee: 0.7
  • Attack: 15ms
  • Release: 200ms

Auto Gain و Auto Release را غیر فعال کنید. کنترل این تنظیمات گزینه بهتری است.

 

 

با توجه به نوع Kick یا Bass، تنظیمات ممکن است در هر سایدچین متفاوت باشد، بنابراین در صورت لزوم می‌توانید آنها را تغییر دهید. اکنون وقتی آن را پخش کنید می­توانید بشنوید وقتی که Kick اجرا می­شود این آکورد­های بزرگ نیز اجرا می­شوند و شما یک صدای قدرتمند و سایدچین شده SuperSaw بدست می­آورید.

 

نکته­ هایی در مورد این سبک موسیقی

در بخش از آموزش ساخت Supersaw در لاجیک به نکاتی اشاره می­کنیم که در ادامه ممکن است برای شما مفید باشد. از اصول مناسب صداگذاری آکورد­ها استفاده کنید. استفاده از آکوردهای بزرگ با نت­های زیاد ممکن است کمی برای گوش غیر عادی به نظر برسد، بنابراین از اصول مناسب صدا گذاری­‌ها استفاده کنید تا زیباتر جلوه کنند. برای تغییر آکورد­ها از نزدیکترین نت­‌ها استفاده کنید.

 

 

سعی کنید درخط آکورد­ها از سکوت نیز استفاده کنید. بنابراین از آکوردهای بزرگ استفاده کنید و در برخی از قسمت‌­ها از فضاهای خالی استفاده کنید. این روش در سبک Future Bass بسیار مؤثر واقع می­شود.

 

 

همچنین در آموزش ساخت Supersaw در لاجیک می­توانید از Reverb سنگین برای این سینتی سایزر­ها استفاده کنید. یک ترک Aux ایجاد کنید و سینتی­سایزر را به این ترک Bus کنید. در ترک Aux می‌توانید از Convolution Reverb با یک Impulse با طول متوسط استفاده کنید، مثلاً 1.4sec . با این کار می­توانید یک احساس فضای بزرگ را به سینتی­‌سایزر اضافه کنید، همچنین بر قدرت صدا بیفزایید. اگر بخواهید می­توانید بعد از سایدچین کمپرسور، یک کمپرسور دیگر اضافه کنید تا میزان پویایی آن را تغییر دهید.

 

 

نتیجه­ گیری

به این ترتیب می­توانید ساخت Supersaw در لاجیک را انجام دهید. ES2 یک ابزار ساده است که به وسیله آن می­توانید موج ­های متعدد Saw را به Oscillator ها اضافه کنید. سپس می­توانید افکت هایی را به سینتی­ سایزر اضافه کنید و برای خط آکورد از آکوردهای بزرگ استفاده کنید و در نهایت از سایدچین کمپرسور برای Bass یا Kick استفاده کنید تا به این صداهای سینتی­سایزر بزرگ افکت اضافه کنید.

 

در همین رابطه بخوانید :

کار با میدی کنترلر­ها در لاجیک پرو ایکس

تبدیل صدای ملودیک به میدی در Logic Pro X

10 نکته برای افزایش سرعت در کار با Logic

مدیریت سمپل‌ها در لاجیک پرو ایکس

چگونه یک افکت به سبک هانس زیمر بسازیم؟

 

1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (1 votes, average: 5٫00 out of 5)
Loading...

راستی! برای دریافت مطالب آموزشی و فایل‌های رایگان در کانال تلگرام بیتستان عضو شوید.

برچسب ها

آرمان ملک محمودی

همیشه رویای راه اندازی یک وبسایت آموزش موسیقی با کلی خلاقیت و ایده را داشتم. آن رویا امروز "بیتستان" نام دارد.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن