آموزش آهنگ سازیآموزش لاجیک پرو ایکس

چگونه یک افکت به سبک هانس زیمر بسازیم؟

ایجاد چنین افکت­‌هایی که در آثار آهنگسازان برجسته هالیوودی مثل هانس زیمر وجود دارد آنقدرها هم که فکر می­‌کنید دشوار نیست. در این مقاله به آموزش ساخت افکت در لاجیک خواهیم پرداخت و خواهیم گفت که چگونه می­‌توانید یک افکت Shepard Tone بسازید.

با عرضه موسیقی متن هانس زیمر برای فیلم دانکرک، یکی از بخش­‌هایی که در این موسیقی متن بیشتر راجع به آن صحبت می­‌شود، استفاده از صدای صعودی ادامه­‌داری است که می‌­توانید در تمام این موسیقی متن آن را بشنوید. اما این تأثیر در اولین آهنگ به نام The Mole واضح‌­تر است. این تکنیک مدت­‌هاست که در عرصه موسیقی استفاده می­‌شود و احتمالاً پیش از این نیز آن را شنیده‌­اید. ساخت افکت در لاجیک در واقع همان افکت Shepard Tone است که هانس زیمر در این موسیقی متن از آن استفاده کرده است. این یک روش هوشمندانه برای نوشتن پارت­‌های چندگانه است و هنگامی که با هم اجرا شوند حالت صعودی یا نزولی را در قطعه ایجاد می­‌کنند. بیایید تا باهم نگاهی به نحوه ایجاد این صدا داشته باشیم.

 

اصول ابتدایی Shepard Tone

کار با تکنیک ساخت افکت در لاجیک بسیار آسان است. در موارد متعددی از آن استفاده شده است، در رسانه ­ها، در بازی­ های ویدیوئی. اما قطعاً هانس زیمر آن را به سطح بالاتری رسانده است. در ابتدا نگاهی به اصول اولیه و نحوه کار با این تکنیک خواهیم داشت.

 

فرض کنید یک موج سینوسی (Sine Wave) در 4 میزان داریم که به صورت نزولی از C4 به C3 می­رود. برای اینکه یک حالت ادامه‌­دار داشته باشد شما به یک موج سینوسی دیگر احتیاج دارید که در همان 4 میزان از C5 به C4 می­رود. برای اینکه این انتقال بین این دو زیباتر صورت پذیرد شما باید سطح صدای موج سینوسی اول را کاهش دهید و سطح صدای موج سینوسی دوم را افزایش دهید. در این حالت شما احساس می­کنید که صدا به صورت مداوم نزول پیدا می‌کند در ­حالیکه به واقع در این 4 میزان لوپ شده است.

 

ساخت افکت در لاجیک

 

این یک توهم صدا است. چرا ­که در این حالت سطح یک صدا در حالت نزولی گام – کاهش می­یابد، در ­حالیکه سطح صدای دیگر افزایش می­ یابد و با صدا تطابق می­ یابد. در این حالت شما احساس می­ کنید هیچگاه به پایان نمی ­رسد. همانطور که ملاحظه می­کنید این یک تعریف ساده و ابتدایی از این تکنیک است. حالا می­خواهیم بررسی کنیم که چگونه می‌توانیم در حالت سینمایی و با استفاده از ابزارهای مختلف از این تکنیک استفاده کنیم تا یک حالت Suspense و Tension ایجاد کنیم.

 

استفاده از موج­‌های سینوسی

برای نمایش Shepard Tone می‌خواهیم از یک موج سینوسی خالص استفاده کنیم و هیچ‌­گونه هارمونی اضافی در صدا نخواهیم داشت. در این حالت انتقال صدا در هر لوپ زیباتر خواهد بود. برای اینکار یک نمونه از ابزار EXS24 را در لاجیک پرو ایکس اضافه می­کنیم که یک موج سینوسی پیش­ فرض را بارگذاری می­ کند.

 

یک نت C3 برای 4 میزان اضافه می­‌کنیم. حالا گام آن را شش نیم­‌پرده افزایش می‌دهیم، و در پایان شش نیم‌­پرده گام آن را کاهش می‌دهیم. حالا سطح صدا را از db0 تا پایین­‌ترین سطح صدا در انتهای میزان چهارم اتومیت می­‌کنیم. ما سطح صدا را به جای ترک، روی منطقه قرار داده‌­ایم تا زمانی که بخواهیم آن را کپی کنیم و برای لوپ از آن استفاده کنیم راحت­ تر بتوانیم اینکار را انجام دهیم

 

 

افزودن موج سینوسی بعدی

حالا بیایید تا برای این انتقال روی ایجاد موج سینوسی بعدی کار کنیم. تمام قدم ­های بالا را مجدداً تکرار کنید و از ابزار EXS24 استفاده کنید تا موج سینوسی پیش­‌فرض را بارگذاری کنید. حالا در این ابزار نت C5 را اضافه کنید. و همان اتومیت و تغییرات گام صدا را مجدداً به همان شکل اعمال کنید. اما حالا برای اتومیت سطح صدا به صورت معکوس عمل کنید و از پایین‌ترین سطح صدا شروع کنید تا به db0 برسید. این اتومیت را هم بر اساس منطقه انجام دهید.

 

 

حالا هر دو منطقه را انتخاب کنید و چند نسخه از آن را تکثیر کنید تا برای مدتی لوپ شود. ما این پارت­ ها را 4 بار لوپ کرده‌­ایم. حالا آن را اجرا کنید تا ببینید Shepard Tone چگونه در حال شکل گیری است.

 

 

وقتی که آن را لوپ می­کنید و به پارت بعدی می­ رود ممکن است مقداری کلیک و پاپ داشته باشید. با کمی پردازش و افکت می‌­توانیم این مشکل را برطرف کنیم. هر دو ترک را انتخاب کنید و آنها را در یک پوشه قرار دهید تا به صورت یک ترک “دسته” درآیند. حالا روی این ترک دسته مقداری پردازش اعمال کنید تا روی هر دو ترک اعمال شود. در ابتدا مقداری Chorus اضافه کنید تا قدرت صدا را افزایش دهید. ما از این تنظیمات استفاده کرده ­ایم  rate: 0.433Hz ,intensity:  9%  ,Mix: 25%

 

.

بعد از آن کمی Distortion اضافه می­کنیم تا مقداری بر هارمونیک صدا بیافزاییم و صدا را تقویت کنیم. ما از این تنظیمات برای ساخت افکت در لاجیک استفاده کرده‌ایم drive: 14.5db ,tone: 580hz.

 

 

Flanger می‌تواند بر جذابیت‌های زیر و بم صدا بیافزاید. ما از این تنظیمات استفاده کرده‌ایم rate: 0.133Hz ,Intensity: 50% ,Feedback: 67% ,Mix: 54%

 

 

حالا مقداری Stereo Delay می‌تواند به انعکاس صدا در محیط استریو کمک کند.

 

 

و برای کمک به بهتر شدن انتقال صدا از یک لوپ به یک لوپ دیگر می‌توانیم از Bus Reverb استفاده کنیم. ما برای این کار Algorithmic Reverb را در نظر گرفته­‌ایم و روی Bus 1 یک پچ Hall قرار داده­ایم و مقداری از آن را از ترک دسته موج سینوسی به Reverb فرستاده­ ایم.

 

 

حالا ببینید که چگونه به رنگ و لعاب این Shepard Tone افزوده ­ایم و همانطور که می­ بینید واقعاً در حال شکل­ گیری است. وهم برانگیز است.

 

 

تیک تاک ساعت

حتماً متوجه شده اید که هانس زیمر در آهنگ­سازی­ های خود از یک صدای تیک تاک ساعت استفاده می­کند که اغلب نشانگر تغییر یا اهمیت زمان در فیلم­ های سینمایی است. بنابراین برای دستیابی به این تأثیر، ما نیز در هر ضرب یک چهارم، از یک سمپل تیک تاک ساعت استفاده می­کنیم. همچنین ما مقداری Reverb به آن اضافه کرده­ایم تا آن را کمی به انتهای میکس هدایت کنیم.

 

در ادامه با آموزش ساخت افکت در لاجیک همراه باشید!

 

 

افزودن پد­های اتمسفری

در نهایت برای افزودن حالت های خاص و مقداری Tension به قطعه، ما از پد­های اتمسفری با صدایی فراگیر استفاده کرده‌­ایم. برای صدای فراگیر ما از Absynth استفاده کرده­ایم (البته شما می‌توانید این صدای فراگیر را در Alchemy نیز بیابید). ما از پچ “Church in Hell” استفاده می­کنیم که در 16 میزان یک نت ساستین را اجرا می­کند. علاوه­­بر­این کمی Reverb به آن اضافه کرده ­ایم تا تمام صداها را با هم ترکیب کنیم. شما یک صدای عجیب و غریب بلند می­خواهید که در پس­‌زمینه آهنگ پخش شود.

 

اکنون، اگر آن را پخش کنید و به تمام این عناصر در این 16 میزان گوش فرا دهید یک احساس تنش و سقوط به شما دست می ­دهد. جالب است، اینطور نیست؟

 

 

از این تأثیر می‌­توانید در سناریوهای مختلفی استفاده کنید. شاید در بخشی از آهنگ­تان، برای ایجاد حالت­ های خاص در آهنگسازی­های برنامه­ های تلویزیونی، فیلم یا بازی ­های ویدیوئی.

 

 

نتیجه­ گیری

به این ترتیب شما می‌­توانید به این افکت سینمایی Shepard Tones دست پیدا کنید. از این تکنیک می­‌توانید در موارد مختلف استفاده کنید که می­تواند در آهنگسازی­ ها برای شما بسیار مفید باشد. بنابراین حتماً آن را در آهنگسازی بعدی خود امتحان کنید تا این حالت خاص و سینمایی را به دست بیاورید.

 

در همین رابطه بخوانید :

کار با میدی کنترلر­ها در لاجیک پرو ایکس

تبدیل صدای ملودیک به میدی در Logic Pro X

10 نکته برای افزایش سرعت در کار با Logic

مدیریت سمپل‌ها در لاجیک پرو ایکس

 

1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (1 votes, average: 4٫00 out of 5)
Loading...

راستی! برای دریافت مطالب آموزشی و فایل‌های رایگان در کانال تلگرام بیتستان عضو شوید.

برچسب ها

آرمان ملک محمودی

همیشه رویای راه اندازی یک وبسایت آموزش موسیقی با کلی خلاقیت و ایده را داشتم. آن رویا امروز "بیتستان" نام دارد.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن