باید‌ها و نباید‌های میکس در زمان ضبط یا آهنگسازی

کار میکس فرایندی نیست که فقط در پایان آهنگسازی انجام شود،اما چه بخشی از آن را و در کجا انجام دهیم؟ رسانه بیتستان در به بررسی موضوع نکات میکس و مسترینگ خواهد پرداخت.

  • مقدمه
  • در حین کار کمتر میکس کنید
  • در فرایند تنظیم روی میکس حساس نشوید
  • در حین کار از اتومیشن غافل نشوید
  • تسلیم Fader Creep نشوید
  • برای کنترل Faderها از سخت افزار استفاده کنید
  • میکس و مسترینگ را با هم ترکیب نکنید

 

مقدمه ای برای نکات میکس و مسترینگ

در بحث مراحل مختلف آهنگسازی،معمول است که هر مرحله به عنوان مرحله ای مجزا بررسی شود.

قطعاً هرکدام از این بخش‌ها مثل میکس یا مسترینگ مجموعه‌ای از ملاحظات و بحث های تخصصی خود را در نکات میکس و مسترینگ می‌طلبد. اما بدون در نظر گرفتن اینکه با نرم افزار ، سخت افزار یا به صورت ترکیبی کار می کنید ،در حقیقت برخی از این بخش ها با هم مرتبط است.مراحل کار در هر بخش از نکات میکس و مسترینگ با یکدیگر متفاوت است.شما در حالت عادی هیچ‌گاه زمان کار مسترینگ، ضبط نمی‌کنید.اما کار میکس متفاوت است. به محض اینکه کار ضبط را شروع کنید و بیش از دو مورد ضبط شده داشته باشید،در واقع به طریقی کار میکس را شروع کرده‌اید و این فرایند تا جایی که یک میکسر در پایان کار را انجام می‌دهد ادامه می یابد.البته بین میکس نهایی و میکسی که در حین کار انجام می دهید تفاوت وجود دارد.

بیایید به بایدها و نبایدهای میکس و آهنگسازی نگاهی بیندازیم.

 

در ادامه بخوانید : بهترین پلاگین‌های میکس و مسترینگ

 

در حین کار ، کمتر میکس کنید

در حقیقت این کار در نکات میکس و مسترینگ بسیار سخت است،

اگر یک آهنگساز هستید تقریباً غیر ممکن است که با چند اِلمان در میکس کار کنید که صدای بسیار زیاد یا صدای بسیار کمی دارند.چه در لحظه و بداهه کار می کنید چه از روی نُت، موسیقی می سازید،هیچ کس نمی‌خواهد به یک میکس افتضاح گوش کند. Rough Mix یا Working Mix به فرایندی گفته می شود که شما دخالتی در آن ندارید و تقریباً به خودی خود اتفاق می افتد و شما حتی متوجه آن هم نمی شوید.

 

نکات میکس و مسترینگ

 

در فرایند تنظیم زیاد روی میکس حساس نشوید

با همه این تفاسیر،تنظیم دقیق میکس در این مرحله از آهنگسازی و نکات میکس و مسترینگ کار درستی نیست.

چرا که شما باید روی  کارهای مهمتری تمرکز کنید.حق با شماست،وقتی کار ویرایش یا تنظیم انجام می‌دهید میکس شما هم باید تا حدودی قابل قبول باشد،اما آن‌ها نسبت به Balance نهایی از اولویت برخوردارند و شما باید کار میکس را در مرحله آخر انجام دهید.

 

باید بدانید

اگر بی نهایت روی صدای یک سنچ درام کار می کنید،

احتمالاً به اینکه پارت گیتار بدرستی ویرایش شده باشد توجه نکرده اید، و …علاوه بر این‌ها یک بخش یا حتی تمام Track می تواند بعداً پاک شود یا صامت شود و تمام وقتی که به طور مثال روی صدای پیانو گذاشتید تا یک صدای عالی داشته باشید به هدر خواهد رفت.

 

میکسر

 

در ادامه بخوانید : اشتباهات رایج در میکس و مسترینگ

 

در حین کار اتومیشن کنید

چیزهایی مثل Fade in یا  Fade Out از کل یک Track و در پایان و انتها، می‌تواند برای مراحل نهایی میکس کنار گذاشته شود،در واقع زمانی که تقریباً یک Track شکل نهایی به خود گرفته است و واضح است.اما در Track بر اساس سلیقه و با توجه به فرایند تنظیم می توان از اتومیشن استفاده کرد.تصور کنید که Level برای پارت گیتار را اتومیشن کنید و در قسمت ورس آهنگ پایین بیاورید و در قسمت کُراس بالا ببرید که یک تکنیک معمول است و این امکان را برای صدای خواننده فراهم می‌کند تا بتواند در ورس بهتر عمل کند و در کُراس بتواند صدای خواننده را پشتیبانی کند.

 

اتومیشن

 

باید بدانید

از لحاظ فنی، این کار، میکس است.

امادر نکات میکس و مسترینگ مهم است که این کار در مراحل ابتدایی انجام شود،چرا که این امکان را برای شما فراهم می کند تا متوجه ایرادات تنظیم شوید و آنها را برطرف کنید. این نکات در اتومیشن کردن Level های افکت و تنظیمات  سینتی سایزر و… نیز باید رعایت گردد.این اَعمال می تواند روی کارکتر و حس یک Track تأثیر بسزایی داشته باشد و ضروری است که هنگام ویرایش یا فرایند تنظیم این نکات رعایت شوند و همچنین قبل از میکس نهایی انجام شود چراکه شما می توانید تغییرات را دقیق تر اعمال کنید.

 

در ادامه بخوانید : یک چک لیست اصولی برای میکس و مسترینگ

 

تسلیم Fader Creep نشوید.

‘Fader Creep’ یک اصطلاح است و به پدیده ای گفته می شود.

که در آن شما آرام و تدریجی صدای Channel ها را بلند و بلندتر می کنید تا ایراداتی را که فکر می‌کنید در میکس وجود دارد پوشش دهید.در حقیقت این پدیده ناشی از دو اتفاق است.مورد اول خستگی شنیداری شماست.اگر هنگام آهنگسازی بار ها و بارها به یک Track گوش دهید باعث می شود تصور شما از واقعیت دچار اختلال شود.این اختلال حتی گریبان گیر آهنگسازان حرفه ای هم می شود.

 

در ادامه بخوانید : چگونه یک وی اس تی مناسب انتخاب کنیم؟

 

نکته قابل توجه

به دلیل اینکه یک بخش را بارها و بارها تکرار می کنید،با خود می گویید ” شاید مشکل از صدای این پارت است و باید آن را کمی بیشتر کنم” و بعد می‌گویید”شاید صدای این پارت هم کم است و باید این هم کمی بیشتر شود” و به زودی ،دیگر صدای همه چیز بسیار بلند است.مورد دوم کمی تخصصی تر است،اگر Level های Master Fader یا Monitor های شما  پایین باشد،شما برای جبران مجبور می شوید Mixer Fader را زیاد کنید که این خوب نیست.جریان Signalهای خود را بشناسید و همیشه Level ها را بررسی کنید و زمان هایی را به استراحت اختصاص دهید تا دچار Fader Creep نشوید.

 

در ادامه دانلود کنید : دانلود افکت آهنگسازی

 

سعی کنید برای کنترل Fader ها از سخت افزار استفاده کنید.

حتی اگر شما از یک نرم افزار میزبان استفاده می‌کنید،همیشه می‌توانید از یک میدی کیبورد برای کنترل Fader ها و Panner ها و اِعمال کنترل‌های دیگر در نرم افزار میکسر خود استفاده کنید. این می‌تواند یک MIDI Mixer یا یک Hardware Mixer باشد که به شما امکان دسترسی به بانک اطلاعاتی Fader را می دهد،مثل NI Komplete Kontrol Keyboard. استفاده از دست برای کنترل میکس، ممکن است برای بعضی از افراد، نسبت به استفاده از نشانگر موس،رضایتمندی بیشتری به ارمغان بیاورد.(البته برخی از نرم افزارهای محتوا امکان تغییر بسیار اندک Fader ها را توسط کلیدهای فِلِش بالا و پایین فراهم می کنند که برای اِعمال تغییرات جزئی به کار می رود).البته اگر این امکان برای شما فراهم است تا روی یک میکسر صدای رو میزی کار کنید،آن را یک تجربه ی شگفت انگیز و واقعاً بهترین راه برای کنترل Level ها خواهید یافت.

 

میکسر بزرگ

 

میکس و مستر را با هم ترکیب نکنید

اگر بخواهیم از لحاظ فنی صحبت کنیم

نرم افزارهای میزبان این امکان را فراهم می کنند تا بتوانید هر پردازشی را به هر ترتیبی بارگذاری کنید.یعنی شما می‌توانید به عنوان مثال،در هنگام ظبط،ویرایش یا میکس، یک Limiter یا یک Suite مثل Ozone را با یک Master Buss ترکیب کنید.این کار می تواند وسوسه انگیز باشد،چرا که همه چیز اینگونه جالب تر به نظر می رسد.

 

در ادامه بخوانید : بهترین سیستم عامل برای آهنگسازی

 

اما این کار به شما یک تصویر نادرست از میکس خواهد داد.

اگر فرایند مستر درست اِعمال شود،خروجی از نرم افزار میزبان بسیار متفاوت خواهد بود.بهتر است میکس کنیم تا اینکه بخواهیم بیش از حد نگران پایان کار و Stereo Image باشیم،سپس استراحت کنیم،برگردیم و کارمستر را انجام دهیم در حالی که اطمینان داریم کار میکس را اصولی انجام داده ایم واین بدین معنی است که با خیال راحت می توانید میکس ها را برای مستر ارسال کنید یا Steam ها را برای ریمیکس بفرستید در حالی که به کار خود اطمینان کامل دارید.

 

منبع : بیتستان مرجع : آموزش موسیقی ، مقالات تحلیلی موسیقی

امتیاز دهی به این مقاله
  • امیتاز داده شده به این مطلب
Overall
5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *