مالتی بند کمپرسور چیست؟ و چرا مفید است؟

مالتی‌ بند کمپرسور از جمله پردازشگر‌هایی است که کمتر شناخته شده است، اما اگر از آن به درستی استفاده شود می‌تواند ابزار قدرتمندی برای کنترل یک میکس باشد. در ادامه ما به شما خواهیم گفت که چگونه و چه زمانی از آن استفاده کنید.

صرف نظر از اینکه کار با ابزار کمپرسور ممکن است در ابتدا کمی شما را با چالش مواجه کند اما قطعاً یکی از پرکاربردترین ابزار­ها در ساخت موسیقی محسوب می­شود. اما تعداد زیادی از مهندسین صدا و تولیدکنندگان موسیقی از افراد حرفه‌ای گرفته تا افرادی که برای سرگرمی اینکار را انجام می­دهند – با گذشت زمان با آن آشنا می­‌شوند و در کار با آن به مهارت می‌­رسند و می­توانند یک میکس و مستر Punchy و پویا انجام دهند. اما یک نوعی از کمپرسور وجود دارد که ممکن است کار با آن برای برخی از افراد دشوار باشد. در اینجا نگاه کوتاهی به این ابزار پردازش خواهیم داشت.

 

بیشتر بهتر است

یک مالتی‌ بند کمپرسور در واقع 3 یا 4 کمپرسور است که در کنار یکدیگر کار می‌کنند و هر کدام از آنها به صورت جداگانه یک باند فرکانسی متفاوتی را پردازش می­کند که در محدوده 20 هرتز الی 20000 هرتز قرار دارد. در حالت تئوری شما می­توانید چنین چیزی را خودتان هم بسازید. برای اینکار می­توانید سیگنال صوتی را وارد Crossover کنید و آن را (معمولاً ) به ۳ یا ۴ باند فرکانسی تقسیم کنید و هر باند را به کمپرسور مربوط به خودش ارسال کنید.

 

مالتی‌ بند کمپرسور

.

در واقع، طبق روایت­‌های گذشته، مراکز رادیویی در روزگار قدیم – که امروزه به طور گسترده­ای در میان افراد با عنوان بنیانگذاران اصلی مالتی‌ بند کمپرسور شناخته می­شوند – از این روش استفاده می­کردند؛ آنها با این روش می­‌توانستند کنترل بیشتری بر کل میکس یک اهنگ داشته باشند، که به این ترتیب شما می­توانستند صدای واضح­تری را در رادیو بشنوید و مشکلات Signal Overage نیز بوجود نمی­آمد ( که صورت بروز چنین مشکلی توسط کمیسیون ارتباطات فدرالی جریمه می­شدند).

 

مالتی بند کمپرسور ها مدرن و امروزی، هم به صورت سخت­‌افزاری هم به صورت نرم ­افزاری در دسترس هستند.

 

یک مالتی‌ بند کمپرسور معمولی شامل 3، 4 یا 5 باند است که کاربران می‌­توانند از آنها استفاده کنند. به طور مرسوم تقسیمات این باند­ها به شکل زیر است:

 

.

یک باند بیس که کم و بیش در محدوده 100 هرتز قرار دارد؛ یک باند میانی پایین­تر ، جایی که حجم زیادی از موسیقی در آن قسمت است – یعنی صدا­های Fundamental و Harmonic های پایین­تر یا Overtone ها – و در محدوده 100 هرتز تا 2000 یا 3000 هرتز است، شاید هم 1000 یا 2000 هرتز کمتر یا بیشتر؛ یک باند میانی بالاتر، برای وضوح بهتر – شاید 2000 الی 3000 تا 8000 الی 10000 هرتز؛ و یک باند بالا برای شفافیت بیشتر، که بین 8000 الی 10000 هرتز است.

 

اگر صدا را به صورت جداگانه در این باند­ها کمپرس کنید، می­توانید در یک سیگنال پیچیده، کنترل بیشتری بر عناصر سیگنال داشته باشید – مثل یک میکس کامل – و علاوه بر آن کنترل بهتری بر سیگنال­‌های Wide خواهید داشت. از لحاظ فنی موضوعی را بررسی می­کنیم تا بتوانیم مزیت و برتری کمپرسور­های مالتی­‌بند را در مقایسه با کمپرسور­های یک بانده نشان دهیم. وقتی ترنزینت ­ها را کمپرس می­کنید اصطلاحاً ” Pump ” های ناخواسته بوجود می­آیند – یعنی به جای اینکه یک عنصر را که به آن احتیاج دارد کنترل کند، Level تمام سیگنال صوتی شما در واکنش به قله‌­های تکرار شونده و قوی یک ابزار، به صورت ناخواسته بالا و پایین می­رود.

.

یک نمونه بارز در این زمینه اختلال در Kick است که وقتی ابزار دیگری در حال اجراست، Kick به خوبی پخش نمی­شود – اگر از یک کمپرسور یک بانده استفاده کنید تا Kick را اصلاح کنید، هر بار که Kick اجرا می­شود ابزار دیگر هم تحت تأثیر آن قرار می­گیرد – و آن ابزار هم با Kick شما “Pump” می­شود. یک مالتی‌ بند کمپرسور می­تواند بکار گرفته شود تا تنها در باند پایین­تری Gain را تقلیل دهد، جایی که بیشتر انرژی ترنزینت اضافی در آنجا قرار دارد، و به این ترتیب بدون اینکه پارت­ های دیگر را تحت تأثیر قرار دهد می­تواند ضربه Kick را کنترل کند، که بیشتر انرژی آن پارت­ها در بخش باند میانی است.

 

 

کمپرسور یک بانده در مقابل کمپرسور چند بانده و بدون Pump

 

ساختار مالتی بند

یک مالتی‌ بند کمپرسور معمولی دارای ۳ الی ۵ باند مختلف است، که معمولاً هر کدام از این باند­ها تمام کنترل‌­هایی را که یک کمپرسور یک بانده از آن برخوردار است شامل می شوند – Threshold, Ratio, Attack, Release, Gain, و در اغلب موارد Knee. ( البته ما فرض می­ کنیم که همه شما با کنترل­ ها و عملکردهای کمپرسور­های یک بانده آشنایی کافی دارید).

 

 

گاهی مواقع کنترل‌های اضافی نیز در آنها قرار داده شده است، در برخی موارد هم ساختار آنها کمی متفاوت است. ممکن است کنترل Depth در آن قرار داده شده باشد، که توسط آن می­توانید یک Limit برای کنترل بیشترین میزان تقلیل Gain در قله­‌های بسیار قدرتمند قرار دهید تا بتوانید از Pumping جلوگیری کنید.

در برخی از کمپرسور­های مالتی‌­بند Upward Compression وجود دارد که در این حالت به جای اینکه سیگنال­های سطح بالا پایین آورده شوند ، سیگنال­های سطح پایین بالا آورده می­شوند. در این حالت شما کماکان اثر Dynamic Range Reduction را خواهید داشت اما به جای اینکه پردازش روی پارت­هایی که صدای بلند­تری دارند انجام شود، این پردازش روی پارت­هایی که صدای کمتری دارند انجام می ­شود.

 

نکته قابل توجه

طبیعتاً کنترل­‌هایی وجود دارند که مشخصاً مربوط به عملکرد کمپرسور مالتی‌­بند است. ممکن است دکمه­‌های Solo و Bypass روی هر کدام از باندها وجود داشته باشد. Solo یک یا چند باند را به صورت منحصر به‌ فرد جدا می­کند تا کاربران بتوانند تشخیص دهند که کدام قسمت از صدا – ابزارهای مجازی یا اجزاء میکس – در باند مشخص شده برجسته‌­تر است. دکمه Bypass باند را صامت نمی­کند، اما در صورتی که بخواهید تنها محدوده مشخصی از باند را پردازش کنید، این دکمه می‌تواند کمپرسور را در یک باند مشخص غیر فعال کند – مانند Kick در مثال بالا.

.

در بیشتر بخش­‌ها، این کنترل­‌ها برای افرادی که از کمپرسور­های معمولی استفاده کرده‌اند واضح و آشنا خواهد بود. نکته اصلی، آشنایی با نحوه کار با کمپرسورهای مالتی‌­بند است که چگونه محدوده‌­های فرکانس­‌های مختلف و ابزارهای مختلف را در یک میکس کامل تحت تأثیر قرار می­دهد، و پس از آشنایی کامل با آن می­توانید بهترین استفاده را از این ابزار داشته باشید.

 

کاربرد مالتی‌ ­بند کمپرسور ­ها

یک مالتی‌ بند کمپرسور می­تواند بر روی هر سیگنالی به کار برده شود، خصوصاً سیگنال‌هایی که فرکانس‌­های آنها Wide است، جایی که بخش‌های مختلف یک صدا یا قسمت‌­های نیرومندی از طنین صدا ممکن است از پردازش‌­های مشخصی بهره ببرند که در این صورت این پردازش‌­ها فقط بر روی بخشی از کل سیگنال صوتی لحاظ می­شوند. در این مورد یک بسته کامل درام، می­تواند یک مثال بارز در این زمینه باشد. به عنوان مثال اگر شما مثل گذشته یک درام را به صورت استریو ضبط کرده باشید ( با استفاده از 2 یا 3 میکروفون، مثل روش گلن جونز)، و برخی از قسمت­‌های درآم­‌ها به بهترین شکل بالانس نشده باشند، یک مالتی‌­بند کمپرسور می­تواند به شما کمک کند.

اگر برای ضبط صدا از میکروفن­‌هایی که در بالای سر نوازنده قرار داده می­شوند استفاده کرده‌­اید، برخی از قسمت­‌های درام ممکن است بلند­تر از دیگر قسمت­‌های درام باشند و ممکن است ضربه Kick ملایم­تر باشد یا صدای کمتری داشته باشد. درست است، اکولایزر ممکن است به شما کمک کند اما استفاده از اکولایزر برای افزایش بخش‌­های پایین و کاهش بخش­‌های بالا ممکن است کمی زیاده روی محسوب شود، اینکار باعث می­شود تا صدای درام به کلی با مشکل مواجه شود و شما اصطلاحاً با تأثیر Dulling و Muddying مواجه شوید، در حالی که می­توانید این تغییرات را به صورت جزئی و تنها در بخش‌­های خاصی اعمال کنید. در این صورت، یک مالتی‌ بند کمپرسور مانند یک “Dynamic EQ” عمل می­کند – در واقع این یک توصیف متداول است.

 

باید بدانید

اگر باند فرکانس‌­های بالا را به شکلی تنظیم کنید که پردازش‌­ها تنها زمانی اعمال شوند که قسمت‌­های بلند درام شنیده می­شوند، به طور بالقوه می­‌توانید آنها را کنترل کنید و در این حالت بخش­‌های دیگر درام مانند Hihat که ممکن است مشکلی هم نداشته باشند تحت تأثیر قرار نمی­گیرند. به همین شکل باندهای فرکانس پایین را به شکلی می­توانید تنظیم کنید که تنها در زمان ضربه kick اعمال شوند (Attack و Release سریع ) و بخش­‌های دیگر درام را ( که در قسمت باند میانی هستند) تحت تأثیر قرار ندهند.

 

مسترینگ

امروزه مرسوم‌­ترین کاربرد کمپرسور­های مالتی‌­بند در کار مستر است. فواید بالقوه آن باید برای شما کاملا مشهود باشد – ابزارهای مالتی‌­بند در یک میکس کامل می­توانند فرکانس‌­های مختلفی را به خود اختصاص دهند و آن بخش‌­ها را تصرف کنند، به این ترتیب این امکان برای شما فراهم می‌شود تا بتوانید کنترل بیشتری روی عناصر مختلف میکس داشته باشید.

 

برای مثال،

شما می­توانید پارت­‌های گیتار الکتریک و یا کیبورد یا سینتی­‌سایزر را کمی افزایش دهید اما وکال را تحت تأثیر قرار ندهید – که در همین باند بالا و میانی است. اگر بتوانید Threshold را به شکلی تنظیم کنید که بدون تحت تأثیر قرار دادن قسمت‌­های گیتار،قسمت‌­های بلند­تر وکال را کنترل کند، می­توانید این باند را کمی افزایش دهید. به این ترتیب صدای واضح­تر و شفاف‌­تری خواهید داشت و وقتی وکال شروع می­شود، کمپرسور می­تواند بالانس وکال را حفظ کند. اگر در همین باند ترنزینت یکی از بخش‌­های درام مزاحم وکال می­شود، شما می­توانید آنها را در بخش پایین باند میانی قرار دهید تا تأثیر زیادی روی وکال نداشته باشند.

.

اگر بخواهیم با یک دید کلی به این موضوع نگاه کنیم – و به مالتی‌ بند کمپرسور به عنوان یک “Dynamic EQ” نگاه کنیم – می‌توانیم از آن برای شکل دادن به چگونگی صدا یا یک تونالیته از آن استفاده کنیم مثل تغییر شکل به ” منحنی لبخند” – که به صورت داینامیک اعمال شده است و تونالیتی را به شکل دقیقی تغییر داده است. تنظیمات متفاوت دیگر Threshold می‌تواند قسمت‌های پایینی بخش باند میانی را بیشتر کمپرس کند که انرژی بیشتری را در قسمت­‌های پایین و بالا به ارمغان می­آورد.

در حقیقت، اگر تمام باندها را یکسان تنظیم کنید – از آنجایی که در قسمت‌­های میانی انرژی بیشتری وجود دارد، در صورتی که همه چیز یکسان باشد، در مقایسه با بالا و پایین‌­ها، تقلیل کمپرسور یا Gain بر روی این قسمت بیشتر اعمال می‌شود و در این حالت شما یک میکس شفاف­تر خواهید داشت. اگر هر کدام از Threshold ها را به صورت جداگانه تنظیم کنید و آنها را تغییر دهید، می‌توانید اینکار را به شکل دقیق­تر و ظریف­تری انجام دهید، و تنها قسمت‌­های خاصی را برای آن مشخص کنید، تنها بخش­‌هایی که ممکن است به آن نیاز باشد.

به عنوان مثال، اگر شما یک میکس داشته باشید و تقریباً تمام قسمت­‌های آن به خوبی بالانس شده باشد، اما در قسمت­‌هایی که صدا کمی بلندتر است، بخش‌­های میانی باعث شوند تا جزئیات به خوبی شنیده نشود، می‌توانید Threshold قسمت میانی را در آن بخش‌­ها کمی کاهش دهید و شفافیت بیشتری به این بخش­ ها اضافه کنید و بخش­‌های دیگر آهنگ را تغییر ندهید، چراکه میکس یا بالانس در این قسمت­‌ها به خوبی انجام شده است.

 

میکس کامل: در۴ میزان ابتدایی از کمپرسور یک بانده؛ و سپس از مالتی‌ بند کمپرسور استفاده شده است

 

با قدرت زیاد … .

در حالی که اگر از مالتی بند کمپرسور به شکل درستی استفاده کنید یک ابزار بسیار قدرتمند محسوب می شود، افرادی که به تازگی از این ابزار استفاده می­کنند و هنوز با آن آشنا نیستند باید در هنگام کار با این ابزار موارد احتیاطی لازم را در نظر داشته باشند و بیش از حد از آن استفاده نکنند، مخصوصاً در یک میکس کامل. در حالی که این ابزار شما را قادر می­‌سازد تا بتوانید کنترل بیشتری بر عناصر مختلف یک میکس یا ترک داشته باشید، اگر به شکل درستی از آن استفاده نشود مالتی بند کمپرسور می­تواند یک سیگنال را بیش از حد پردازش کند .

 

پیشنهاد ما

پیشنهاد می­شود افرادی که بعد از گذشت زمان و آشنایی با این ابزار به کار با این پلاگین عادت می­کنند از دکمه Bypass استفاده کنند؛ مراقب باشید و بیش از حد پردازش نکنید، در بیشتر مواقع تنها به تغییرات جزئی و بسیار کوچکی نیاز دارید. اما به محض اینکه با این ابزار آشنا شدید، یکمالتی‌ بند کمپرسور می­تواند یک ابزار گران‌بها برای میکسر­ها و تولید­کنندگان موسیقی باشد.

 

در همین رابطه بخوانید :

5 ابزار اساسی برای مسترینگ

9 نکته جالب در فرایند میکس

۸ نکته اساسی برای مسترینگ در اف ال استودیو

ترفندهای تنظیم وکال با IZotope VocalSynth 2

 

منبع : بیتستان

امتیاز دهی به این مطلب
  • امتیاز داده شده به این مطلب
به طور کلی
4.5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *