آموزش آهنگ سازیآموزش اف ال استودیو

آموزش صفر تا صد کمپرس کردن در اف ال استودیو

کمپرس کردن در موسیقی از مهمترین فاکتور های استفاده شده در ارتقاء موسیقی نوین می باشد.در این مقاله درباره جزییات بیشتری از این مسئله بسیار مهم در میکس و مسترینگ در موسیقی صحبت می کنیم.برای نمونه به آموزش صفر تا صد پلاگین Fruity Compressor و همچنین چگونگی بکارگیری از امکانات آن خواهیم پرداخت.

 

آشنایی با کمپرس کردن در موسیقی

Compressor در لغت به معنای فشرده ساز می باشد که دقیقا این پلاگین ها هم در موسیقی همین کار را انجام می دهند.بگذارید مبحث امروز را با زبانی ساده برای آشنایی بیشتر شما با کمپرس کردن در اف ال استودیو شروع کنیم.برای مثال Kick یکی از ادوات اصلی درامز یا تنظیم ما می باشد که در اغلب تنظیم های شما مورد استفاده قرار می گیرد.در حالت معمولی صدای آن بدون حجم  می باشد ، ولی با بکارگیری از کمپرس کردن در موسیقی می توان آن را پر حجم تر کرد.

 

کاربرد کمپرس کردن در اف ال استودیو

  • حجیم تر شدن صدا
  • کنترل و فشرده شدن صدا
  • نرم تر و بلندتر شنیده شدن صدا

 

انواع کمپرسور صدا در مقاله ای به همین نام در مقالات تحلیلی موسیقی وبسایت در اختیار شماست.

 

بیشترین موارد استفاده از کمپرسور و کمپرس کردن

  • Vocals
  • Drums
  • Bass

 

انواع کمپرسور و کمپرس کردن

  • مولتی بند کمپرسور ( MultiBand Compressor )
  • کمپرسور ( Compressor )

 

مولتی بند کمپرسور ( MultiBand Compressor ) : از بهترین ابزارها برای کمپرس کردن در موسیقی می باشند.

در واقع این گونه از Compressor ها صداهای شما را از سه باند ( Low ، MID و High ) به صورت مجزا کمپرس می کند.

البته این قابلیت بیشترین کاربرد را در لاین مستر ( Master ) شما خواهد داشت و کمپرسور های معمولی این قابلیت را ندارند.

 

در ادامه بیاموزید :‌  آموزش نصب وی اس تی کانتکت

 

Fruity Compressor

Fruity Compressor یکی از قدیمی ترین کمپرسور های اف ال استودیو می باشد.

می توانید این قابلیت فوق العاده را در پلاگین Fruity Limiter هم مشاهده کنید.

 

کمپرس کردن در اف ال استودیو - کمپرس کردن در موسیقی - کمپرسور و کمپرس کردن

 

در این قسمت به پارامتر های موجود و نحوه تاثیرگذاری و عملکرد آنها خواهیم پرداخت.

 

پارامترها

Threshold – سطح dB را تعیین می کند که کمپرسور در آن وارد می شود که محدوده آن از 0.0 تا  -60.0 dB می باشد.

آستانه باید با توجه به سطح ورودی نسبی و نوع مواد صوتی تنظیم شود.هنگامی که سطح آستانه تعیین گردد ، فشرده سازی شروع می شود.

افزایش میزان سیگنال ورودی را با توجه به تنظیمات  Current، Type، Attack و Release جاری انجام می شود.

 

Ratio – مقدار کمپرس مورد نظر را کنترل می کند که بعد از رسیدن سطح آستانه ( Threshold ) به سیگنال اعمال خواهد شد.

این پارامتر نسبت مستقیمی با پارامتر Threshold دارد و محدوده آن در پلاگین Fruity Compressor از 0.4:1 تا 30:1 می باشد.

 

Gain – این پارامتر ولوم نهایی کمپرس انجام شده را کنترل می کند.

Attack – این پارامتر سرعت اجرای Ratio را تعیین و کنترل می کند

Release – سرعت برگشت و خروج از کمپرسور به حالت معمولی را کنترل می کند.

Type – نوع کمپرسور و کمپرس کردن ، با توجه به جنس صدای مورد نظر را تعیین می کند.

 

نکات قابل توجه

1 . به جز نحوه پردازش و امکانات جانبی ساختار کلی در همه کمپرسور ها به صورت یکسان می باشد.

2 . استفاده از مولتی بند کمپرسور‌ها برای حرفه ای ها بهترین نتیجه و برای مبتدی ها بدترین نتیجه را در پی خواهد داشت.

3 . همچنین با استفاده از مسترینگ در اف ال استودیو با پلاگین ماکسیموس هم می توانید به گونه ای متفاوت کمپرسور و کمپرس کردن در اف ال استودیو را انجام دهید.

4. وبسایت بیتستان در بخشی مقالات خود به تحلیل مزایای آموزش موسیقی الکترونیک نیز پرداخته است.

 

 

1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (3 votes, average: 4٫67 out of 5)
Loading...

راستی! برای دریافت مطالب آموزشی و فایل‌های رایگان در کانال تلگرام بیتستان عضو شوید.

برچسب ها

آرمان ملک محمودی

همیشه رویای راه اندازی یک وبسایت آموزش موسیقی با کلی خلاقیت و ایده را داشتم. آن رویا امروز "بیتستان" نام دارد.

نوشته های مشابه

‫2 نظرها

  1. درودبرشما ..من بتازگی با سایت شما اشناشدم وتوجه ام به سایت شما نسبت به هم صنفیانتان ،جلب شدوامیدوارم دراینده جذب شوم….بهترینها رابرایتان ارزومیکنم …….ماناباشید..

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن