پنینگ در میکس [پن کردن در موزیک]
خلاصه این مقاله را بشنوید
پنینگ در میکس یک آهنگ یکی از اصول اولیه در پروسه میکس و مسترینگ و افزایش کیفیت صداهای درون پروژه آهنگسازی شماست و به واسطه پنینگ در موسیقی می توانید هر سازی را در نرم افزار آهنگسازی به سمت جهت های مختلف باند یا اسپیکر خود منتقل کنید. در ادامه اطلاعات بیشتری را در اختیار شما قرار می دهیم.
پنینگ در میکس چیست
پنینگ در موسیقی باعث وضوح بیشتر و جداسازی سیگنال های صدایی و یا تفکیک صدا در میکس می شود. به طور کلی این تکنیک مهم در میکس و مسترینگ یکی از مراحل مهمی است که باعث افزایش کیفیت در میکس و مسترینگ پروژه موسیقی شما خواهد شد.
اینطور فرض کنید که وارد یک کنسرت موسیقی شده اید و تمامی نوازندگان و همچنین خواننده گروه روبروی شما هستند. هر کدام از آنها در بخشی از سِن و در جایگاهی که قبلا برای آنها تعیین شده ایستاده اند و مشغول اجرای قطعات موسیقی خود می باشند. و خواننده هم اغلب در مرکز گروه موسیقی کار خود را انجام می دهد.
صداها و سازهای درون پروژه آهنگسازی شما هم باید دقیقا به همین صورت چیده شوند. وقتی شما جایگاه هر صدا را به صورت جداگانه در پروژه آهنگسازی خودتان مشخص کنید این کار باعث تفکیک بهتر صداهای موجود در پروژه می شود. در ادامه برخی از متداول ترین موقعیت های پنینگ در موسیقی را به شما می گوییم. در ضمن ما در مقاله ای جداگانه تحت عنوان کمپرسور صدا چیست به بررسی انواع کمپرسورهای صدا و ابزارهای مورد نیاز در میکس و مسترینگ صدا پرداخته ایم.
- راست
- چپ
- مرکز
- عریض یا استریو (Wide)
- Side
نکته قابل توجه
از استریو کردن تمامی صداهای استفاده شده در پروژه موسیقی خود جدا خودداری نمایید چون باعث تداخل فرکانسی در آنها شده و قابلیت تفکیک صدایی خود را از دست خواهد داد. البته استریو کردن ، یک یا دو تا از صداهای پروژه باعث ایجاد فضایی خاص تر در میکس شما خواهد شد.
پلاگین Panning در موسیقی
برای اعمال این تکنیک از پلاگین های مختلفی استفاده می شود که به معرفی تعدادی از آنها خواهیم پرداخت.
- ST1 Imager Stereo
- Stereo Shaper
- Stereo Enhancer
- Center
موقعیت های پیشنهادی Panning در میکس
در این بخش به برخی از موقعیت های پیشنهادی معمول Panning یا تفکیک صدا در میکس و پنینگ در میکس اشاره خواهیم کرد.برای درک بیشتر از Panning ، موقعیت های مختلف پیشنهادی را به شکل ساعت عقربه ای به شما نمایش خواهیم داد تا میکس و مسترینگ حرفه ای را یادبگیرید.
Kick
باید در نزدیکی مرکز نگه داشته شود تا مانع از تعادل مسیر شود.
Snare
این ابزار باعث تقویت دامنه ریتم شده و باید در اطراف مرکز قرار گیرد.
Toms
یک Tom به سمت چپ و دیگری به راست که باعث زیباتر شدن میکس شما می شود.
توجه داشته باشید که از Toms های حجیم استفاده نکنید زیرا باعث خرابی میکس شما خواهند شد.
Hihats
می تواند به صورت انعطاف پذیری به عنوان فرکانس های بالا پخش شود و تعادل را از بین نبرد.
Overheads
بهتر است نسبتا واید ( Wide ) باشند اما هرگز نباید بیش از حد معمول صدای بلندی داشته باشند.
Bass Guitar
ابزارهایی مانند گیتار باس، باید در نزدیکی مرکز باشند تا به میکس آسیبی نرسد.
Rhythm Guitar
اگر گیتار ریتم دو بار ضبط شده است ، یک لاین به سمت راست و لاین دیگر به سمت چپ انتقال یابد.
Acoustic Guitar
اگر گیتار اکوستیک دو بار ضبط شده است یک لاین به سمت راست و دیگری به سمت چپ انتقال یابد.
Piano
اگر پیانو در حالت استریو ضبط شده باشد یکی از لاین ها به چپ و دیگری به سمت راست انتقال یابد.
اگر پیانو به صورت مونو ضبط شده باشد بهتر است در موقعیت مرکز قرار گیرد.
Strings
واید کردن ( Wide ) پد ها و استرینگ ها را در میکس به شدت به شما توصیه می کنیم.
Vocals
به طور کلی وکال باید در مرکز میکس شما قرار گیرد.
اگر چه بسیاری از تکنیک های استریو وجود دارد که نباید نادیده گرفته شود در ضمن موقعیت های فوق پیشنهادی بوده و طبق سلیقه و ذائقه ی شنوایی افراد می تواند متفاوت باشد. مثلا اگر وکال در چند لاین ضبط شده باشد با توجه به سلیقه و البته موسیقی مورد نظر باید در زوایای مختلف قرار گیرد.یا اگر در سه لاین (بک وکال) و هارمونی آوا ضبط شده باشد لاین اصلی در مرکز و دو لاین بعدی یکی در راست و دیگری به چپ انتقال یابد.
موارد استفاده از تکنیک پنینگ در موسیقی
در واقع با توجه به پیشرفت تکنولوژی در سطح بین المللی در تمامی صنایع قدرتمند مثل سینما ، تئاتر ، موسیقی و ساخت بازی کامپیوتری از این تکنیک استفاده می شود. پنینگ در موسیقی برای ایجاد حس متفاوت ، واقعی و جذب مخاطبین در تمامی گروه های سِنی استفاده می شود. در واقع در صنعت بازی های رایانه ای ، صداهای ضبط شده یا ساخته شده توسط مهندسان صدا با زوایای سه بعدی در محیط بازی قرار داده می شوند. این تکنیک باعث تاثیر گذاری بیشتر روی کاربران و ایجاد حس واقعی در آنها می شود.بطوریکه کاربر در حین بازی خود را در موقعیت بازی تصور می کند.
نتیجه گیری
اگر این مقاله برای شما مفید بود آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید و اگر نظری دارید با ما در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.
درباره آرمان ملک
همیشه رویای راه اندازی یک وبسایت آموزش موسیقی با کلی خلاقیت و ایده را داشتم. آن رویا امروز "بیتستان" نام دارد.
نوشته های بیشتر از آرمان ملک
دیدگاهتان را بنویسید