چه لوازم جانبی به میکروفون شما کمک می­کند؟

همه ما می‌دانیم که باید در انتخاب یک میکروفون خوب دقت کنیم، اما بیایید کمی راجع به لوازم جانبی میکروفون که در یک جلسه ضبط می ­تواند به شما کمک کند صحبت کنیم. در ادامه ما در رابطه با ابزارهای مورد نیاز یک میکروفن در استودیو توضیحاتی ارائه می­‌دهیم.

وقتی با یک میکروفون ضبط می­‌کنید، چه در استودیو چه در موقعیت­‌های زنده یا راه دور، واضح است که، میکروفون­‌ها تنها ابزار مورد نیاز شما برای این کار نیستند. شما به لوازم جانبی‌­ میکروفون مختلفی نیاز دارید که اساسی محسوب می‌­شوند، البته برخی اقلام اضافی هم ممکن است کاربردی باشند.

ممکن است برخی از لوازم جانبی میکروفون برای شما آشنا باشند، اما برخی از آنها ممکن است به راحتی در مرحله آماده­‌سازی یا شلوغی‌­های جلسه ضبط نادیده گرفته شوند. قبل از اینکه چراغ قرمز روشن شود باید اطمینان حاصل کنید که تمام اقلام و لوازم جانبی میکروفون مورد­ نیاز به راحتی در دسترس شما باشند. در صورتی که به صورت زنده و یا از راه دور ضبط می­کنید، باید یک بسته آماده که شامل لوازم جانبی میکروفون است برای خود فراهم کنید تا سفر بی­‌دردسری داشته باشید.

 

اصول اولیه

برخی موارد به وضوح برای شما آشکار هستند، مثل پایه و کابل میکروفون، که البته ممکن است در انتخاب این موارد ساده هم دچار اشتباه شوید. هرچند بسیار دور ­از ­انتظار است که بدون کابل XLR میکروفون، که جز اقلام ضروری است، برای یک جلسه ضبط وارد استودیو شوید، ممکن است تجهیزات کوچکتر که کابل‌­های معدودی دارند در صورت نیاز به یک کابل بلند با مشکل مواجه شوند، یا حتی ممکن است که کابل­‌های آنها از کار بیافتد. در این گونه موارد ارائه یک کابل میکروفون اضافی همیشه باید یک گزینه در دسترس باشد، حتی برای تجهیزات کوچک.

 

برای ضبط در محیط‌های زنده، فکر نکنید به دلیل اینکه یک کلوپ میکروفون و سیستم صوتی مخصوص به خود را دارد تمام کابل­های مورد نیاز شما را هم می­تواند فراهم کند. ممکن است کابل­های اضافی به تعداد مورد نیاز در دسترس نباشد، یا محیطی که برای ضبط تخصیص یافته نیازمند پیمودن مسیر بیشتری باشد. علاوه بر آماده‌سازی­های ابتدایی، همیشه به تعداد لازم کابل­های اضافی همراه خود داشته باشید تا بتوانید برای اتفاقات غیر­منتظره آماده باشید.

 …

این موضوع در مورد آیتم دیگر، یعنی پایه میکروفون هم صدق می­‌کند. فکر نکنید که یک کلوپ یا محل اجرای شما پایه میکروفون مورد نیاز را برای شما فراهم کند. حتی اگر آنها بگویند که پایه میکروفون مناسبی دارند، برای راحتی کار­تان بهتر است آن را همراه خود داشته باشید، تا در صورت نیاز بتوانید از آن استفاده کنید. در استودیو ، اطمینان حاصل کنید که پایه میکروفون مناسب میکروفون شما باشد.

 

کابل ( لوازم جانبی میکروفون )

 

بوم­‌های میکروفون معمولاً به جای پایه‌­های میکروفن برای جلوگیری از مزاحمت در اجرای نوازندگان گیتار یا پیانو یا حتی خوانندگان، برای ضبط استفاده می‌­شود. برخی از میکروفون‌­ها که مخصوص ضبط صدای خوانندگان یا ادوات موسیقی نوازندگان در استودیو هستند، مخصوصاً میکروفون­‌های کاندنسر با دیافراگم بزرگ، ممکن است سنگین باشند، و پایه‌­های میکروفون کوچک یا سه­‌پایه‌­های ضعیف ممکن است نتوانند سطح اتکای خوبی برای آنها باشند، مخصوصاً اگر این میکروفون‌ها روی بوم ­هایی قرار بگیرند که وزنه تعادل مناسبی نداشته باشند.

 

حتی ­الامکان، از یک سه ­پایه استفاده کنید که میکروفون را مهار کند تا از تکان خوردن آن جلوگیری کند، همچنین در کار با بوم­ های میکروفون، اطمینان حاصل کنید که بین وزن قسمتی که میکروفون در آن قرار گرفته و قسمتی که وزنه تعادل وجود دارد، تعادل برقرار باشد. پایه ­های میکروفون بزرگ و گران قیمت استودیویی ممکن است برای تجهیزات کوچک زیاده­ روی به نظر برسد، اما علیرغم شکل ظاهری بزرگ آن، برای میکروفون ­های با کیفیت بالا مناسب است.

 

پایه میکروفن ( لوازم جانبی میکروفن )

 

به جزئیات توجه کنید

گاهی اوقات کوچکترین جزئیات در لوازم جانبی میکروفون می­‌تواند شما را با مشکل مواجه کند. بهترین مثال در این مورد گیره‌های میکروفون است. در حالت ایده‌­آل، بهترین گیره­‌ها همراه میکروفون به شما ارائه می­‌شوند و می‌­توانید از آنها استفاده کنید، اما اگر احتیاج شد می­توانید با توجه به نوع میکروفون­تان، از گیره های Spring Loaded Universal Clips استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید میکروفون شما به خوبی در جای خود قرار گرفته باشد و محکم باشد، مخصوصا اگر در یک زاویه غیر متعادل قرار گرفته باشد. حتی اگر میکروفون را با زاویه رو به پایین قرار دهید و بلافاصله از گیره آن که ممکن است محکم هم نباشد سر نخورد، با تشکر از ارتعاش صدا، ممکن است به تدریج سر بخورد و به یک سورس صدای Close Miked تبدیل شود – موقعیتی که باید از آن اجتناب کنید.

 

گیره میکروفن

 

همچنین در نظر داشته باشید که این گیره­‌ها و پایه­‌ها در اندازه­‌های مختلف وجود دارند، بنابراین ممکن است برخی از این گیره­‌ها مناسب برخی پایه‌ها نباشند و به راحتی و بدون آداپتور­های پایه میکروفون به یکدیگر متصل نشوند. اطمینان حاصل کنید که گیره­های خریداری شده شما اقلام همراه مانند این آداپتور­ها را به همراه داشته باشند تا برای اندازه‌­های مختلف پایه­‌ها مناسب باشند.

 

لرزه­ گیر و پاپ­ اسکرین 

در استودیو­ها استفاده از لرزه ­گیر برای میکروفن­ های کاندنسر با کیفیت بالا مرسوم است. مجدداً اشاره می­ کنیم که، در حالت ایده ­آل، شما می‌توانید از همان لرزه ­گیرهایی که همراه میکروفون در اختیار شما قرار می­ گیرد استفاده کنید. اما اگر این امکان برای شما وجود ندارد، می‌توانید از لرزه ­گیر­های شرکت‌­های دیگر استفاده کنید. اگر این موضوع در مورد شما صدق می‌کند، در هنگام استفاده از لرزه­گیر برای میکروفون­تان مراقب باشید! طراحی برخی میکروفون­‌ها به شکلی است که مناسب برخی لرزه‌­گیرها نیستند.

اگر میکروفون مقداری کج شود باید در استفاده از لرزه­‌گیر تجدید­نظر کنید. لرزه­‌گیرها ممکن است از شیوه‌های مختلفی برای نگه داشتن میکروفون­‌ها استفاده کنند. برخی از آنها ممکن است برای نگه داشتن میکروفون از گیره‌­ها استفاده کنند – حداقل ما یک برند را می­‌شناسیم که به مشتریانشان اخطار می‌دهند تا با دقت زیاد و محتاطانه پیچ گیره­‌ها را سفت کنند تا میکروفون به درستی در جای خود قرار بگیرد که سر نخورَد و روی زمین نیفتد.

 

 لرزه گیر و پاپ فیلد

ما با مهندسی برخورد داشتیم که لرزه ­گیری را که دچار اشکال شده بود به صورت موقت به میکروفون متصل کرد. علاوه­ بر ­اینکه این ایده از لحاظ ایمنی میکروفون فوق ­العاده خطرناک است، در واقع عملکرد لرزه ­گیر را با اختلال مواجه می‌کند. اگر یک لرزه­ گیر مناسب میکروفون خاصی نیست و این میکروفون بدون لرزه‌­گیر مناسب (بی­‌خطر) قابل استفاده نیست، می­‌توانید از یک میکروفون جایگزین استفاده کنید تا در آینده لرزه­‌گیر مناسبی برای میکروفن خود تهیه کنید.

 

در استودیو و در هنگام کار با میکروفن­‌های حساس وکال کاندنسر، استفاده از یک پاپ­‌فیلتر خروجی برای افزایش قدرت پاپ­‌اسکرین داخلی میکروفون مرسوم است. در اکثر موارد این کار بسیار موثر است، به علاوه باعث می­‌شود تا دهان وکالیست فاصله مشخصی را با میکروفون داشته باشد که مزایای زیادی دارد. اما باز هم ممکن است با وجود استفاده از لرزه‌­گیرها و پاپ‌­اسکرین، باز هم قادر به کنترل صدای ” پاپ ” برخی وکالیست­‌ها نباشید و لازم باشد تا برای رفع مؤثر این مشکل زاویه میکروفون را مقداری تغییر دهید.

 

موارد مورد نیاز محیط­‌های­ زنده 

ممکن است همیشه به برخی از این لوازم جانبی میکروفون نیاز نداشته باشید، اما در برخی از موقعیت­‌ها ممکن است شما را نجات دهند. بسیاری از کنسول­‌ها یا رابط­‌های صوتی Phantom Power مورد نیاز برای میکروفون­‌های کاندنسر را فراهم می­آورند، اما اگر از کاندنسر­ها برای ضبط در محیط‌­های زنده یا از راه دور استفاده می‌­کنید، فکر نکنید که در دسترس شما قرار خواهد گرفت، اگر Phantom Power Supply اکسترنال مورد نظرتان را خودتان تدارک ببینید می­‌توانید جلوی مشکلات احتمالی را بگیرید.

 

فانتوم پاور

 

برخی میکروفون­‌های کاندنسر (و برخی کاندنسر­های روی صحنه ) ممکن است برای کار کردن به یک باتری داخلی احتیاج داشته باشند، اگر شما هم از این میکروفون‌­ها استفاده می­کنید، اطمینان حاصل کنید که از این موضوع اطلاع دارید و همیشه به هنگام ضبط در محیط­‌های زنده باتری‌­های جدید در مجموعه همراه خود به‌­همراه داشته باشید.

 

در این قسمت از معرفی لوازم جانبی میکروفون خواهیم گفت که برای ضبط در محیط‌های زنده اطمینان حاصل کنید که هدفون­‌های پشت­بسته و آمپلی­‌فایر هدفون به همراه داشته باشید تا بتوانید در محیط‌های پر­سر­و­صدا، سطح صدای مناسبی برای سلامت گوش‌­های خود داشته باشید. برای بررسی مشکلات احتمالی مثل قطع شدن برخی اتصالات، فید­بک سطح پایین برای برخی میکروفون­‌ها  و نویز و … که ممکن است در حالت عادی شنیده نشوند اما در محصول نهایی ضبط به صورت مشکلات جدی بروز پیدا کنند به آنها نیاز دارید.

 

لوازم جانبی میکروفون دیگری که ممکن است به آن احتیاج داشته باشید تستر کابل است. هنگامی که یک کابل باعث بروز مشکلات شود به راحتی می­توانید آن را شناسایی و با تعویض آن کابل مشکل را برطرف کنید – حتی بهتر از آن، بررسی ادواری کابل­‌ها در هر جلسه، یا یک بررسی سریع، قبل از آماده­سازی برای ضبط، از کابل­‌هایی که احتمال می­دهید دچار اختلال هستند، می‌تواند در همان ابتدا به ساکن از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کند.

 …

اگر برای ضبط در محیط­‌های زنده یا راه دور به یک کلوپ یا جلسه تمرینی می­‌روید، مشخص است که از قبل به کلیه امور واقف هستید و می­دانید که می­خواهید از کنسول کلوپ استفاده کنید یا از آن استفاده نکنید. اگر می­‌خواهید از (چند یا همه) میکروفون­‌های کلوپ استفاده کنید و برداشت خودتان را داشته باشید، باید بدانید که می‌خواهید از اسپلیتر میکروفون استفاده کنید یا اجازه دهید کنسول کلوپ این کار را برای شما انجام دهد.

 

اسپلیتر میکروفن

 

در حالت ایده‌­آل، حتی اگر از آن استفاده نمی­‌کنید، همیشه باید جهت اطمینان اسپلیتر خود را به همراه داشته باشید. درست است، اگر می­خواهید از میکروفون‌­های خودتان استفاده کنید، علاوه بر تمام کابل­ها و پایه­‌های میکروفون که همراه خود می­آورید، باید در رابطه با تمام آن میکروفون­‌های اضافی روی صحنه، با کلوپ و هنرمند مربوطه نیز هماهنگ باشید. چرا­که اگر این کار را زودتر انجام ندهید ممکن است برای شما مشکل ساز شود.

 

گاهاً ممکن است ورودی مستقیم بهتر از قرار دادن میکروفون روبروی یک سورس صدا باشد که می­تواند باعث بروز مشکلاتی شود، یا با عنوان یک مثال واضح تر، ممکن است در یک صحنه پر از نویز صداهای گیتار آکوستیک یا بیس­‌های ایستا به میکروفون اضافه شوند. همراه داشتن یک یا دو جعبه ورودی مستقیم در بسته همراه میکروفون­تان می­تواند ایده خوبی باشد. حتی در استودیو، اگر ادوات موسیقی نوازنده پیکاپ داخلی داشته باشد، این بخشی از “صدای” اوست. ممکن است نیاز به یک ورودی مستقیم و مناسب برای ادوات موسیقی داشته باشید – در حالی که بیشتر رابط­‌های صوتی شامل یک یا دو ورودی هستند، ممکن است همه آنها از این ورودی‌­ها برخوردار نباشند.

 

و در آخر، مرسوم­ترین لوازم جانبی میکروفون برای ضبط، یک چسب برق است.

 

چسب برق

 

کاربرد زیادی دارد، از بستن دور کابل­ها گرفته تا مشخص کردن وضعیت ثابت وکالیست. این لیست همچنان ادامه دارد! اما از یک مدل با کیفیت آن استفاده کنید، سعی کنید از مدل­های ارزان آن استفاده نکنید. چسب برق­های با کیفیت به راحتی جدا می­شوند و باقی مانده­های چسبناک و زننده از خود به­جا نمی­گذارند. این موضوع کلیدی است، مخصوصاً اگر بخواهید آن را روی ابزار دیگران استفاده ­کنید. ممکن است چسب برق­ها را در یک فروشگاه ابزار معمولی پیدا نکنید، و به خاطر داشته باشید آنهایی که هیچ برند و نام نشانی ندارند هم مناسب نیستند. بهتر است آنها را از فروشگاه­هایی که مخصوص لوازم صوتی و تصویری حرفه­ای هستند تهیه کنید، اگر هم قیمت زیادی داشته باشند قطعاً شما را ناامید نمی­کنند.

 

صحبت آخر

وقتی صحبت از ضبط می­شود، معمولاً توجه همه ما به قسمت میکروفون آن می­رود، اما بدون تدارک دیدن لوازم جانبی مناسب – بزرگ یا کوچک – می­توانیم با مشکلاتی مواجه شویم که در خوشبینانه­ترین حالت آن ممکن است باعث اتلاف وقت شود و در بدترین حالت جلسه را کاملاً متوقف کند. پس بروید و یک لیست طراحی کنید – و مجداداً آن را برسی کنید – و یک مجموعه جامع از میکروفون و لوازم جانبی آن فراهم کنید تا برای جلسه­های ضبط در استودیو و محیط­های زنده و راه دور آماده باشید. مطمئن باشید وقتی چراغ قرمز روشن می­شود به سود شما خواهد بود.

 

در همین رابطه بخوانید :

چگونه با استفاده از کیوبیس فرایند ضبط صدا را بهبود ببخشیم؟

بایدها و نبایدهای میکس در زمان ضبط یا آهنگسازی

5 نکته برای ضبط گیتار الکتریک

9 توصیه مهم در حین کار با یک خواننده

 

1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (1 رای, میانگین: 5٫00 از 5)

Loading... راستی! برای دریافت مطالب آموزشی و فایل‌های رایگان در کانال تلگرام بیتستان عضو شوید.

مطالب زیر را حتما بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *